Avgasa vatten innan bryggning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Avgasa vatten innan bryggning

Inlägg av Cobrac »

Har börjat att ta upp det här med LoDO-bryggning på stort allvar. Dock är jag lite avogt inställd till att koka vattnet och använda sulfiter för att komma ner till under 1mg/l syre i bryggvattnet. Det jag har kunnat googla fram är att man kan purga vattnet med nitrogen (kvävgas) under 30min. Detta ska tydligen driva bort syre absolut mest effektivt. Tydligen långt under 0,1 mg/l. Detta skulle jag kunna tänka mig att prova. Finns det fler sätt förutom kokning och sulfiter, kvävgas? Kan man driva bort allt syre ur vattnet med hjälp av ultraljud? Typ en ultraljudstvätt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inlägg av skyking »

Vad har du för källa på att man kommer ner långt under 0.1mg/L med kväve?

Jag ser inte någon anledning till varför man skulle få ur syre med ultraljud iaf.

Sen är frågan varför du tycker det är så omständligt att koka vattnet? Det är ju ändå något du i praktiken nästan måste göra ändå.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18965910

Inte under 0,1 mg/l utan 0,2-0,4 (läst fel). Skillnaden med sulfiter och kokning är att jag kan purga n2 under hela mäskningen medans kokning och sulfiter gör man en gång sedan får man jobba väldigt noggrant med mäsken hela vägen till pitch. Samt att jag inte har en tillräckligt stor gryta för att kunna köra no-sparge. Så jag kan inte koka hela volymen samtidigt.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Saint »

http://brulosophy.com/2017/04/10/the-lo ... t-results/

Fundera först varför du vill testa LODO. Är det värt allt besvär? Mycket möjligt att det är till fördel i stor skala och till vissa stilar (tyska stilar verkar vara där metoden fått fäste ordentligt) Jag tror inte det minst på det i hembryggarkretsar. Långa bryggardagar och svindyra mätinstrument. Tycker man att processen är roligare än ölen så är det bara att köra på.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Även om du lyckas få till syrefritt vatten så kvarstår problemet med syreinträngning under själva mäskningen. Detta är skälet till användningen av sulfiter så vitt jag har förstått.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Vill man inte koka vattnet går det använda jästmetoden med lite bakjäst och socker istället. Jag har dock inte fått lika bra resultat den vägen.
För mig är lågsyrebryggning/lodo en stor kvalitetshöjande faktor till alla öl som inte ska långlagras eller där oxidering är en del av smaker (bw eller doppelbock tex). Om man tycker just den smakförbättringen är värd det extra jobbet är upp till var och en. Brülosphys test av metoden var amatörmässigt gjort (Marshall har dessutom sagt att han inte känner skillnad på HB och Bud!) så läs andra tester och källor istället eller helst testa med mini-mash-testet själva istället. För mig var det en riktig ögonöppnare och jag såg vad som fattats mina öl en längre tid, dvs de smakerna jag älskar hos mina favoritöl.

Sulfit är ett måste i hembryggarsammanhang och är enda avsteget från hur stora bryggeriet gör. Sulfit är alltså ”LoDO” och alla andra steg bara de mest förädlade bryggmetoderna som lärs ut på brygguniversiteten. Ingen hokus pokus med andra ord.
Senast redigerad av Lindh den torsdag 2018-10-25 09:06, redigerad totalt 1 gång.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

ekstedt skrev:Även om du lyckas få till syrefritt vatten så kvarstår problemet med syreinträngning under själva mäskningen. Detta är skälet till användningen av sulfiter så vitt jag har förstått.
Om man inte purgar med n2 under mäskning också. Fast ja, du har rätt i problematiken med syreintrång under mäskning såklart.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Cobrac skrev: Om man inte purgar med n2 under mäskning också. Fast ja, du har rätt i problematiken med syreintrång under mäskning såklart.
Hur snabbt tar mäsken upp syre egentligen? Jag har inte siffrorna här.

Teknikerna för att reducera syrehalten bygger på två faktorer. Ena faktorn är att man sänker jämviktskoncentrationen (undantaget är kanske sulfitbehandling) och den andra är åtgärder för att nå jämvikt snabbare. När väl syrehalten sjunkit så är det bara första faktorn man behöver för att bibehålla den låga syrehalten. Metoderna för att sänka jämviktskoncentrationen är antingen att höja temperaturen (med givna temperaturer pga processen så får man vad man får där) eller att sänka partialtrycket för syre.

Så alternativet om du verkligen behöver vidta åtgärder för att hålla nere syrehalten är nog att se till att du omger vörten med kvävgas - den behöver alltså inte puttra genom mäsk/vörtkok. Alternativ för kok är att göra det under lock vilket bör göra att det mest är vattenånga över vörten.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Saint »

Nåja, Brulosophy är väl lika amatör som alla andra här. Jag stoppar ingen från att köra LODO. Kanske det känns lite skillnad i smak (vet inte om den är sämre eller bättre) när man har gör variant på tysk lager i oändlighet.
Ifrågasätter bara om det verkligen är värt besväret det om man är en glad "amatör" som vill testa olika stilar och olika mängder humle.
Tror knappast att någon här känner skillnad (smakar bättre än) på LODO och icke-LODO bryggd öl. Lika lite som att vi känner skillnad på mäsktemp som diffar 1-2 grader eller PH som är 6,2 istället för 5,2.
Att vara toknoga och leva för processen är upp till var och en. Men alla har väl även rätt att veta att det finns ett annan sida av myntet och det är inte så stor skillnad.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Problemet med brulosophy är väl lite i att metoden ibland kan vara tvivelaktig:

1. När han har undersökt inverkan av HSA (eller vad det var) så är det så att det är något som sägs få effekt på ölets hållbarhet. Då är det ganska amatörmässigt att prova färskt öl
2. Han har för lite statistik för att egentligen kunna dra någon slutsats. Nästan alltid är resultatet att han inte ser någon signifikant skillnad vilket kan missuppfattas av lekmannen. Att man inte ser någon signifikant skillnad är inget man kan dra slutsatser av.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev: Hur snabbt tar mäsken upp syre egentligen? Jag har inte siffrorna här.
En siffra som brukar anges är 1 ppm/h för en vanlig hembryggningssättning, vilket i så fall ger en fingervisning om att syresättning vid jäsning lite grand sköter sig självt vid hembryggning.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev:Problemet med brulosophy är väl lite i att metoden ibland kan vara tvivelaktig:

1. När han har undersökt inverkan av HSA (eller vad det var) så är det så att det är något som sägs få effekt på ölets hållbarhet. Då är det ganska amatörmässigt att prova färskt öl
2. Han har för lite statistik för att egentligen kunna dra någon slutsats. Nästan alltid är resultatet att han inte ser någon signifikant skillnad vilket kan missuppfattas av lekmannen. Att man inte ser någon signifikant skillnad är inget man kan dra slutsatser av.
Inverkan av HSA märks direkt enligt vissa, så det är relevant att testa.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Edit: ja, barley wine borde det vara :oops:
skyking skrev:Nästan alltid är resultatet att han inte ser någon signifikant skillnad vilket kan missuppfattas av lekmannen.
Har tagits upp förr, men tycker inte man kan kalla ~68% "nästan alla", även om det är en kvalificerad majoritet ;)

Hur mycket sulfit är det talan om att tillsätta för LODO? Så mycket att man skulle behöva deklarera på innehållsförteckningen? (mer 10mg/l)
Senast redigerad av Djonk den torsdag 2018-10-25 12:59, redigerad totalt 3 gånger.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Djonk skrev:Om någon annan också undrar antar jag att bw är en onödig förkortning för Berliner Weisse.
Jag gissade på "Barley wine"
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Djonk skrev: Har tagits upp förr, men tycker inte man kan kalla ~68% "nästan alla", även om det är en kvalificerad majoritet ;)
Självklart inte, men varför tar du upp det här? Ingen har väl påstått något sådant?

Edit: jaha, nu ändrade du och lade till ett citat av skyking. Men du missförstår ju citatet, han hävdar ju inte alls att ~68 % (var du nu får den siffran ifrån) är "nästan alla".
Skriv svar