Ahhh, solvarm skörd!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Ahhh, solvarm skörd!
Däromkring jag bor har skörden inte blivit katastrofal, utan verifierade siffror, ca 7ton/hektar för vete. Ett par-tre ton mindre än rekordåret 2015. Fast bättre än rekordår 15-20år tillbaka. Något lågt protein. Lite good news!
Ska försöka mälta lite och se hur det går. Hur stor giva med vete är rekommenderat. Kan man göra öl på enbart vete?
Ska försöka mälta lite och se hur det går. Hur stor giva med vete är rekommenderat. Kan man göra öl på enbart vete?
Re: Ahhh, solvarm skörd!
Glömde bild!

Läckert!!!!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tackar! Det är något skönt och befriande med skördetider.Snow skrev:Läckert!!!!
Det finns en rekommendation på att använda ca 50/50 vetemalt och pilsnermalt för att vetemalten saknar tillräckligt med enzymer för att konvertera all stärkelse.
Det stämmer inte, vetemalt innehåller lika mycket enzymer som kornmalt. Däremot kan man få problem med lakningen om man kör för mycket vetemalt.TobiasW skrev:Det finns en rekommendation på att använda ca 50/50 vetemalt och pilsnermalt för att vetemalten saknar tillräckligt med enzymer för att konvertera all stärkelse.
Ok, mea culpa.ekstedt skrev:Det stämmer inte, vetemalt innehåller lika mycket enzymer som kornmalt. Däremot kan man få problem med lakningen om man kör för mycket vetemalt.TobiasW skrev:Det finns en rekommendation på att använda ca 50/50 vetemalt och pilsnermalt för att vetemalten saknar tillräckligt med enzymer för att konvertera all stärkelse.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Du kan nog göra öl på enbart vetemalt som extraktgivare, men du behöver en rejäl mängd av något som skapar en filterbädd, t.ex. risskal, havreskal eller klippt halm. Jag har inte provat det själv men det vore kul att testa. Skalen blandas med fördel ordentligt med malten innan vattnet tillsätts.
Har bryggt med 85% vetemalt biab utan havre- eller risskal utan problem, så det beror väl på bryggmetod.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Ja det stämmer, har bryggt med stor andel rågmalt och det gick bra utan filterhjälpmedel i bryggpåse men inte i mitt vanliga lakkärl.