Kyl eller frys.
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Oscar Cederqvist
- Delmäskare

Kyl eller frys.
Kommer snart att byta kyl och frys här hemma och då använda den gamla till jäsning. Vilken bör jag ta, kyl eller frys?
Känns ju som att frysen är det bästa då den klarar att få ner det till 0° utan större problem. Tänkte köra med en inkbird eller liknande termostat.
Känns ju som att frysen är det bästa då den klarar att få ner det till 0° utan större problem. Tänkte köra med en inkbird eller liknande termostat.
Re: Kyl eller frys.
Prova hur lågt din kyl går.
Hade samma frågeställning och tänkte ta frysen men det visade sig att kylen gick ner till -2. Så då var den optimal.
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Hade samma frågeställning och tänkte ta frysen men det visade sig att kylen gick ner till -2. Så då var den optimal.
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Magnus Forsling - Hopsan.com
Glöm inte att kontrollera om kylslingorna i frysen är vid varje låda, då blir det svårt att få in en spann
Dö inte okunnig!!
Frysskåp brukar inte funka då kylslingorna ligger horisontella i varje fack/låda.
Kör på kylskåpet!
Kör på kylskåpet!
-
Oscar Cederqvist
- Delmäskare

Lösa hyllor och lådor i frysen så det är inga problem.
-
humlekotte
- Torrhumlare

Använd båda naturligtvis. En för jäsning, kallkraschning och sånt. Och en för färdig öl att serveras.
-
Oscar Cederqvist
- Delmäskare

Har nog inte plats till båda tyvärr.
-
Oscar Cederqvist
- Delmäskare

Kom att tänka på en sak. Om jag vill ha ner det till 1° i kylen så måste jag på något sätt montera bort den befintliga termostaten, annars bryter ju den vid 8°.
Sök lite på forumet... Tror att det finns lösningar på ditt problem.. [emoji6]Oscar Cederqvist skrev:Kom att tänka på en sak. Om jag vill ha ner det till 1° i kylen så måste jag på något sätt montera bort den befintliga termostaten, annars bryter ju den vid 8°.
Oscar Cederqvist skrev:Kom att tänka på en sak. Om jag vill ha ner det till 1° i kylen så måste jag på något sätt montera bort den befintliga termostaten, annars bryter ju den vid 8°.
Eller sätter den på utsidan...
// Jonas