Det Systembolaget kallar "brödig smak"?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

vintersorgh
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2016-12-21 21:48

Det Systembolaget kallar "brödig smak"?

Inlägg av vintersorgh »

Jag har snöat in på lager med smak som systemet beskriver som "brödig". Exempelvis Red Stripe, Favorit (mest utpräglad i denna), Heiniken, Special Brew, Falcon osv. Jag känner så väl igen smaken sedan de gamla lättölsbackarnas tid. Är det någon som vet vad som ger denna smak? Är det malten? Humlen? Jästen? Jag har gjort några försök, men har inte alls fått fram denna smak. Tacksam för alla tips jag kan få. Att kunna göra en klon på https://www.systembolaget.se/dryck/ol/favorit-149203 hade varit kul.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Det Systembolaget kallar "brödig smak"?

Inlägg av ekstedt »

Münchnermalt kan ge brödiga toner. Även melanoidinmalt och liknande.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Re: Det Systembolaget kallar "brödig smak"?

Inlägg av Grindcrusher »

Jag förknippar också en viss brödig smak med vissa jäststammar... Jag kanske drar lite svaga slutsatser men vissa öl jag druckit jästa med s04 har haft en gemensam brödig karaktär, även där det varit 100% pal ale malt.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Det Systembolaget kallar "brödig smak"?

Inlägg av Humlegatan »

10% honungsmalt har för mig gett brödig smak.
Skriv svar