Det Systembolaget kallar "brödig smak"?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
vintersorgh
- Satsbryggare

- Inlägg: 4
- Blev medlem: onsdag 2016-12-21 21:48
Det Systembolaget kallar "brödig smak"?
Jag har snöat in på lager med smak som systemet beskriver som "brödig". Exempelvis Red Stripe, Favorit (mest utpräglad i denna), Heiniken, Special Brew, Falcon osv. Jag känner så väl igen smaken sedan de gamla lättölsbackarnas tid. Är det någon som vet vad som ger denna smak? Är det malten? Humlen? Jästen? Jag har gjort några försök, men har inte alls fått fram denna smak. Tacksam för alla tips jag kan få. Att kunna göra en klon på https://www.systembolaget.se/dryck/ol/favorit-149203 hade varit kul.
Re: Det Systembolaget kallar "brödig smak"?
Münchnermalt kan ge brödiga toner. Även melanoidinmalt och liknande.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Inlägg: 916
- Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
- Ort: Gävle/Nailsworth
- Kontakt:
Re: Det Systembolaget kallar "brödig smak"?
Jag förknippar också en viss brödig smak med vissa jäststammar... Jag kanske drar lite svaga slutsatser men vissa öl jag druckit jästa med s04 har haft en gemensam brödig karaktär, även där det varit 100% pal ale malt.
-
Humlegatan
- Torrhumlare

- Inlägg: 80
- Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Det Systembolaget kallar "brödig smak"?
10% honungsmalt har för mig gett brödig smak.