Falkens skrev:Jag vill kunna kyla i alla fall 2st
Grainfather konisk jästankar Någon som har byggt eller vet hur man kan bygga en ganska enkelt. jag satt och tänkte om man kunde använda något i still med "Water Cooling" till datorer men det kanske blir för litet?
Nja, ned till 0 grader lär du inte komma med ett vattenkylningssystem avsett för dator.
Jag skulle tro att man max kan komma ned till en temperatur på kylvätskan om två grader över rumstemperaturen.
Men OM du vill testa:
Testa t.ex. vad jag sedan 2012 använder till min dator:
Radiator: Monster radiator, med plats för nio fläktar.
Jag använder dock endast 5 st. lågvarviga fläktar med denna maffiga radiator, vilket gott och väl räcker för att kyla en 4 GHz processor, och ett grafikkort vid maxbelastning. GPU: blir aldrig varmare än 54 grader.
Men några hänsyn vad gäller buller behövs knappast tas i bryggsammanhang, montera nio fläktar:-)
Eventuellt med varvtalsreglering.
Se till att välja fläktar som BÅDE har hög luftgenomströmning OCH kan skapa ett högt statiskt tryck.
Det senare behövs för att orka pressa luften genom kylarens lameller.
Täta med silikonpackning.
Använd rejäl slang och nipplar.
Fundera i förväg ut hur du ska kunna tömma ur vätskan på ett kontrollerat sätt (ventiler, kranar, Y-kors, T-kors, etc.)
Och.... se till att du har en avluftningsmöjlighet HÖGT upp, så att du enkelt kan få ur all luft.
Du kommer ändå att till en böjan behöva vicka och skaka radiatorn, för att få all luft att glida utmed kylrören till toppen:-)
Och pumpa vätskan nedifrån radiatorn...
Jag tror dock att du behöver en kompressor....
Se:
http://www.aquatuning.co.uk/water-cooli ... ull-copper