infektion på ojäst lager? + spontanjäst bild.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

infektion på ojäst lager? + spontanjäst bild.

Inlägg av jästjanne »

Hej,

Bryggde 20L lager och hade då gjort 2L förkultur till denna med wyeast bohemian lager. Denna har nu stått ca 4 veckor i en jordkällare (9-11 grader, vilket är optimalt för jästen) men jäsningen tog aldrig fart. Så nu efter 4 veckor öppnade vi hinken och hällde i ett nytt paket (ej förkultur, smackpack. Tänkte väl att denna jäst kunde "liva upp" den andra jästen). Ölen såg klar och fin ut, men på ytan låg det en liten vit klump som såg ut som mögel (stor som ett popcorn ungefär). Brukar vara väldigt noga med renlighet etc (inte haft en infektion på 15+ bryggningar. peppar peppar). :roll:

Fråga 1:

Kommer den nya jästen att städa upp ev. mögel/infektion som blivit i den nu ojästa vörten?

Fråga 2:

Bör det påverka slutresultatet att den stått i 4 veckor utan jästaktivitet? Som sagt så var den klar och luktade gott!

Klantig som man är så glömde jag fota "infektionen", men bjuder på en bild på ett spontanjäst-expriment. Samma vört som lagerölen, men med div bär och utan jäst och med ett myggnät över.. :mrgreen:

Bild
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: infektion på ojäst lager? + spontanjäst bild.

Inlägg av ekstedt »

Det är bara att kassera om det ser ut som på din bild. Gör noga rent hinken efteråt.
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästjanne »

Givetvis är ölen på bilden infekterad. det är dock inte den ölen jag frågade om .. ska försöka lösa bild i veckan.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Om det var mögel i din hink så är det kört, vad jag hört. Bättre att brygga nytt!
Skriv svar