Tips på lagerjäst att prova
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Tips på lagerjäst att prova
Tjaba
Jag har bryggt en stund nu med saflager w34/70, finns det någon annan bra lagerjäst att testa, någon som har något tips?
Har mest gjort lageröl typ mariestads, dortmunder helles eller vad de heter/kallas.
Jag har bryggt en stund nu med saflager w34/70, finns det någon annan bra lagerjäst att testa, någon som har något tips?
Har mest gjort lageröl typ mariestads, dortmunder helles eller vad de heter/kallas.
Re: Tips på lagerjäst att prova
Tja, om du vill ta klivet över till flytande jäst ligger ju White Labs 830 nära till hands. Den lyckas jag bra med i alla fall. När det är torrjäst är det 34/70 jag kör med, så där har jag inte så mycket att bjuda på.
//Perwaste
- J Andersson
- Torrhumlare

Mangrove Jacks Bohemian Lager (M84) kan vara värt att testa om du vill brygga en tjeckisk lager för att få lite variation. Också en torrjäst och väldigt lätt att få bra resultat med enligt min erfarenhet.
Ja måste nog testa med något annat, visst har ölen blivit bra, men lite söta i smak.
Ska ta och testa whitelabs och mangroves jäst, har bara använt flytande jäst 3 ggr, min första bryggning wyeast 2272 eller nå sånt, och 2st provrörsjäster, minns inte vad, tror det var veteölsjäst.
Går WL 830 att använda till 20-25 liter?
Ska ta och testa whitelabs och mangroves jäst, har bara använt flytande jäst 3 ggr, min första bryggning wyeast 2272 eller nå sånt, och 2st provrörsjäster, minns inte vad, tror det var veteölsjäst.
Går WL 830 att använda till 20-25 liter?
Oja, det går bra, det är så jag kör.
Du bör dock dra igång en förkultur för att vara säker på en bra start.
Testa att mäska precis i den temperatur etc som du gör normalt så kanske vi kan få ett utlåtande om skillnaden. Sådant är alltid intressant.
Slurryn av den här är ganska tålig att spara till nästa bryggning.
Du bör dock dra igång en förkultur för att vara säker på en bra start.
Testa att mäska precis i den temperatur etc som du gör normalt så kanske vi kan få ett utlåtande om skillnaden. Sådant är alltid intressant.
Slurryn av den här är ganska tålig att spara till nästa bryggning.
//Perwaste
Jag gillar Magrove Jacks California Lager. Den ska jäsa i Ale temp. Litade inte riktigt på att det skulle bli bra men det vart det & en riktig lager och utan sötman jag också fått med 34/70.
Vad hade du för schema för jäsningen med Magrove Jacks California Lager?
Party Coolern ställd på 16 grader i en vecka, rumstemp en vecka på det, sen nedstegning till noll grader över några dagar.
I runda slängar.
I runda slängar.