Jag läste om bryggning av en Hefe Weisse på jonas johnssons blogg: https://lillalugnets.se (vilken jag rekommenderar).
Det kunde nog vara intressant att själv prova att brygga en sådan för första gången, nu när temperaturen är lite väl hög i min skrubb för att jäsa andra öltyper.
Jag blir dock inte klok på omständigheterna vad gäller hans tillsats av mjölksyra för att sänka pH-värdet för mäskningen.....
Citat från hans blogg:
"Volym i hink: 22 l
OG: 1.052
FG: 1.011 (?)
SRM: 5 (Ljusgul)
IBU: 18
ABV: 5,4 %
Koktid: 60 minuter
Malt:
3,2 kg vetemalt
2,2 kg pilsnermalt
160 g melanoidmalt
Mäskades en timme vid 67 °C
Humle:
15 g Magnum (snabela) 60 minuter innan kokslut.
Jäst: En paket WLP300 Hefeweizen Ale.
Jäses i 17 °C i 4 dagar sen ett par dagar i rumstemperatur.
Övrigt: Jästnärsalt tillsatt 20 minuter innan kokslut.
Vattenbehandlat i mäskvatttnet med 5 g kalciumklorid och 5 g kalciumsulfat.
En tesked mjölksyra tillsatt i mäsken för att justera pH".
-----------------------------------------------
Hans förpackning -liksom min- av mjölksyra anger "80%".
En tesked motsvarar 5 ml.
Exemepl på en bryggning jag gjorde av en "Belgian Tripel":
Med 25,4 Liter mäskvatten avsett för en ”Belgian Tripel”, och ett pH-värde på kranvattnet om 8,4 från Norsborgs vattenverk(Mälarvatten), så tillsätter jag 2,5 ml PGW 80%-ig Mjölksyra från PGW via pippet.
Då hamnar jag på pH-värde: 5,32.
Det är då innan tillsätting av malten:
6,3 Kg pilsnermalt: Pilsen Malt
250 gram Caramel Munich Malt 60L
200 gram Special B
200 gram Cara Plus 10 Malt
348 gram Havreskal (50 gram/Kg)
Jag använde inga andra tillsatser.
Jag hittar ej noterat pH-värde efter tillsättning av malten, men jag var tydligen nöjd:-)
Hur kommer det sig att Jonas behöver tillsätta dubbelt så mycket mjölksyra, för att få ned pH-värdet?
Har har väl knappast ett pH-värde om 16,8 på sitt vatten i Göteborg....
Mjölksyra, märkliga skillnader...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Mjölksyra, märkliga skillnader...
Ni kanske har olika vattenprovet? Hur mycket mjölksyra man behöver tillsätta kan variera beroende av karbonathalter (karbonater agerar buffert och man behöver inte speciellt högt pH för att motverka pH-sänkning från mjölksyran.
- Weinkeller
- Maltrostare

Alkaliniteten spelar mycket större roll än pH-värdet. Sen har tjockleken på mäsken betydelse. Justera efter ditt vatten, inte andras.
PH-skalan är logaritmisk. Mellan pH 4.0 till pH 5.0 är det ^10 gger mer eller mindre vätejoner beroende på villet håll man går.
PH:t i vattnet är inte av intresse utan främst alkaliniteten HCO3 eller CaCO3 som går att ta gånger 1.22 för stt räkna ut HCO3.
PHt kommer vara lite högre i en tunn mäsk än i en tjock men inmina experiment har jag som mest kunnat möta en 0.1 skillnad. http://www.lindhcraftbeer.com/2016/10/e ... ranvatten/
PH:t i vattnet är inte av intresse utan främst alkaliniteten HCO3 eller CaCO3 som går att ta gånger 1.22 för stt räkna ut HCO3.
PHt kommer vara lite högre i en tunn mäsk än i en tjock men inmina experiment har jag som mest kunnat möta en 0.1 skillnad. http://www.lindhcraftbeer.com/2016/10/e ... ranvatten/