Sida 1 av 1

Grainfather / Beersmith

Postat: fredag 2017-08-04 10:40
av pannkaksparty
Har precis köpt min grainfather och behöver lite hjälp att ställa in equipment och mash profile´s i beersmith.

Jag har ställt in efter den här länken.
http://www.beersmith.com/forum/index.ph ... l#msg57259

Men får inte siffrorna att stämma med mash och spargevatten.

Hur har ni det inställt på equipment och mashprofiles?

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: fredag 2017-08-04 10:55
av Bee
Efter en snabb sökning på "beersmith profil Grainfather" så hittade jag den här tråden.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=12380
Lycka till.

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: fredag 2017-08-04 11:03
av pannkaksparty
Jo, den där har jag läst.

Facebook länken funkar inte.
I beersmith finns en färdig profil att hämta ner, men den har 7 liter dead space. osv
Hur matchar ni beersmiths med grandfathers water to grain ratio?

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: söndag 2017-08-06 12:35
av Ahwen
Dessa stämmer rätt bra. En för 60 minuters kok och en för 90. Sen behöver du också gå under inställningar och avancerat och ändra grain absorption till 0.77 som den sista bilden beskriver. Jag brukar visserligen ändå beräkna vattenmängderna med grainfather kalkylatorn. Effektiviteten ser du väl efter några bryggningar vad du landar på, många exempel på grainfathern brukar vara 75% jag finner att jag är närmare med 80 och många gånger lite över det.

Grainfather / Beersmith

Postat: måndag 2017-08-07 12:16
av MikaelCarlsson
Jag har testat Beersmith för första gången med Grainfather.

Utöver vad som framgår tidigare i tråden så ändrade jag även mäskprofilen. Där tror jag att jag ändrade vatten- till malt-förhållandet enligt Grainfathers rekommendation.

Jag fattar inte varför man krånglar med brygghus-utbyte. Hade det inte varit lättare att använda mäskutbyte? Känns lite bakbvänt och betydligt svårare att mäta.

Mäsk-utbytet är ju dessutom ett mycket viktigt mätvärde för ett bra öl. Brygghus-utbytet känns ju helt irrelevant, i alla fall för oss hembryggare.

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: måndag 2017-08-07 18:17
av pannkaksparty
Ok, jag skall mata in siffrorna.
Så får vi se om jag hinner med ett kok till helgen.

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: tisdag 2017-08-15 17:29
av pannkaksparty
Kokade i helgen med din 90 minuters profil, hade den dock på 75 % brewhouse efficiency.
Bryggdagen flöt på väldigt smidigt, grainfathern gjorde vad den skulle och jag kunde lata mig, även om man ständigt sprang och kollade :shock: .

Använde Grainfathers vatten rekommendationer, även om beersmiths var ganska lika.

Hamnade på Og 1.054 , beersmith gav mig siffrorna 1.053.

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: tisdag 2017-08-15 19:49
av Bee
pannkaksparty skrev:Använde Grainfathers vatten rekommendationer, även om beersmiths var ganska lika.

Hamnade på Og 1.054 , beersmith gav mig siffrorna 1.053.
Grattis, hoppas det fortsätter så då. Angav Beersmith mindre vatten?

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: tisdag 2017-08-15 21:15
av pannkaksparty
Nej, beersmith sa lite mer vatten, så det kan ju förklara 1.053 istället för 1.054. Kanske?

Dock har jag bara 22 liter istället för 23, om det beror på överförfriskningar eller för lite vatten är jag inte säker på.

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: tisdag 2017-10-03 14:18
av Fjuppster
Hittade en norsk bryggar sida där jag plockade alla inställningar ifrån.
Då stämde det kanon i både beersmith och GF appen för vatten volymerna.
Har bryggt med dom inställningarna två gånger och är nöjd med det.
Ska se om jag lyckas hitta dom.

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: tisdag 2017-10-03 19:16
av pannkaksparty
Bra, kolla gärna om du hittar dem.

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: onsdag 2018-01-03 15:52
av Brevix
Hej alla
investerat i en Grainfather conect och undrar ....
vad ska jag välja för Mash profile i Beersmith ??? :roll:

Re: Grainfather / Beersmith

Postat: torsdag 2018-02-15 14:53
av pannkaksparty
ingen som har en bra mash profile?

Jag litar inte riktigt på mina inställningar, då jag ibland får högre OG och ibland lägre.
Det är för svajigt.
Så jag håller på och uppdaterar inställningarna i beersmith.