Tillsätta ny jäst
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Tillsätta ny jäst
Hallå! Jag måste ha underpitchat en gammal slurry i en lager för nu 72h efter pitch så är det ingen aktivitet alls.
Har tåget gått för vörten eller kan jag helt enkelt tillsätta ny jäst i rätt mängd?
Har tåget gått för vörten eller kan jag helt enkelt tillsätta ny jäst i rätt mängd?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Tillsätta ny jäst
Det ska nog fungera med ny jäst.
Hur kallt står jäskärlet?
Hur kallt står jäskärlet?
8 grader.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Då kan det vara att jästen bara är svårstartad.
Oavsett vilket är nog grönölen fortfarande frisk och du kan tillsätta ny jäst.
Lycka till
Oavsett vilket är nog grönölen fortfarande frisk och du kan tillsätta ny jäst.
Lycka till
Ok tack för input. Nu har det precis börjat röra på sig, så det kanske kommer igång ändå. Bör jag ändå tillsätta mer jäst? Kommer underpitchningen ha någon inverkan på slutresultatet?
strundt skrev:Kommer underpitchningen ha någon inverkan på slutresultatet?
Det behövs redas ut en sak här tror jag. Ditt största problem är inte att du har för få levande jästceller (vilket är det som avses med "underpitch"). Problemet är i stället att de levande cellerna inte är helt på G, det som ibland brukar kallas vitalitet. Detta riskerar leda till dålig utjäsning och höga nivåer av diverse oönskvärda jäsbiprodukter.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det har det säkert men jag har inte märkt något när jag har haft svårstartad jäst.
Tror inte att du behöver mer jäst, har den bara kommit igång lär jästen föröka sig och jäsa ut vad socker som finns tillgängligt.
8° är i underkant av vad de flesta jäststammarna klarar, det kanske bara är det som felat.
Tror inte att du behöver mer jäst, har den bara kommit igång lär jästen föröka sig och jäsa ut vad socker som finns tillgängligt.
8° är i underkant av vad de flesta jäststammarna klarar, det kanske bara är det som felat.