Överdosering av jästnäring och klarningsmedel....?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Överdosering av jästnäring och klarningsmedel....?

Inlägg av Rotsac »

1) Finns det någon uppgift om fördel/nackdel att att överdosera jästnäring under koket (jag har noterat att t.ex. HUMLE.SE har fem sorter för öl), eller Öljästnäring Servomyces, eller White Labs öljästnärning WLN1000, eller Wyeast Nutrient Blend jästnäring?

2) Finns det någon uppgift om fördel/nackdel att överdosera klarningmedel under koket (t.ex. Irish Moss, protafloc granulat, "MM Klar" -som består av den aktiva beståndsdelen karagen-)?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Överdosering av jästnäring och klarningsmedel....?

Inlägg av Lindh »

Det sägs att överdosering av protafloc ger motsatt effekt, jag höftar i min dosering och aldrig mörkt några negativa effekter. Angående jästnäring finns risken för metalliska smaker från zinc och annat, antar att det krövs ganska stor överdos även där. För 5l-batcher kanske det är lättare hänt men för mina större har jag slutat möta sen länge utan pytsar inlite. Det är ju ändå mest som hängslen/svångrem eftersom malten innehåller allt som jästen behöver förutom syre.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

En undersökning gjord i Ludvika på bryggeriprogrammet där visar att dubbla dosen protafloc vid halva tiden (7 minuter) ger bättre utfällning av druv än normaldos vid fulltid. (15 minuter)
Har inte sett undersökningen själv men så är det enligt Jens Nielsen (Bryggare på Monk's) som gick programmet när undersökningen gjordes.

Gör så själv sen dess och det funkar bra. Vet inte om det är en massiv skillnad men då kan jag ha i det samtidigt som jag cirkulerar vört genom motströmskylare. En tid mindre att hålla.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

(snabela) BEE , det var intressant info! Ska börja med det oxå.

Följdfråga, cirkulerar du för att desinficera, cirkulerar su under kylning oxå, eller drar du ner direkt i jäskärl?

Har funderat på motströmmare jag med, då med cirkulationskylning och samtidig whirpool.

En annan fundering, hur ofta använder ni andra jästnäring? Jag tar ju nästan Lindhs ord som lag [emoji846] så nu måste jag börja höfta lite och även använda jästnäring [emoji41]

/cheers

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

@Snow Jag börjar cirkulerande och när jag uppnått pitch-temp ut från kylaren kör jag ner i jäskärlet.
Jästnäring använder jag bara över OG 65.
Skriv svar