Sida 1 av 1
[HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 10:24
av Anders_Adler
Hej!
Är på jakt efter en flödesmätare till min HLT för att hålla koll exakt hur mycket vatten som jag skickar över till min grainfather när jag skall tillsätta lakvatten.
Enda jag hittar är Gardena Water smart Flow meter, dock klarar den bara temperaturer upp till 40 graderer. Behöver ju iaf komma upp till 70 grader för att vara ok. Någon som har testat någon lösning eller vet en produkt som är vettig i pengar?
Tack på förhand.
Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 11:10
av tomasharrysson
Jag har en sådan med en extra sensor i mässing:
https://www.aliexpress.com/item/YF-S201 ... 4d3e&tpp=1
Du kan få min för 200 kr, använder inte den längre.
Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 11:17
av Anders_Adler
Ser intressant ut. tänkte dock någonting utan batteri utan använda mig utav gravitationen genom mätaren. Hur kopplade du allting?
Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 11:19
av Falkens
Vart swishar jag

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 11:21
av Anders_Adler
Falkens skrev:Vart swishar jag

Håll i byxorna nu!

Vänta tills jag säger nej.
Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 11:23
av tomasharrysson
haha, den är enkel att koppla ihop, ska du styra en magnetventil(vilket jag också har om de önskas) så behövs det ett relä, 12-24V strömlälla.
Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 11:25
av Falkens
Ok då... jag tar en öl i stället

Jag vet inte om det är det jag söker men jag tror det, så jag ska väl inte hetsa på heller. Jag vill ha en för jag ska flytta öl från 19 liters fat till 9 liters och vill du gärna veta att jag ligger rätt på. Det kanske inte är den jag behöver men det ser ut så

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 11:32
av tomasharrysson
Falkens skrev:Ok då... jag tar en öl i stället

Jag vet inte om det är det jag söker men jag tror det, så jag ska väl inte hetsa på heller. Jag vill ha en för jag ska flytta öl från 19 liters fat till 9 liters och vill du gärna veta att jag ligger rätt på. Det kanske inte är den jag behöver men det ser ut så

Det kan du absolut ha den till!
Men ni får göra upp om hur ni vill göra.
Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 11:33
av Falkens
Tack då vet jag att det skulle funka med en sådan i alla fall... bara det jag vill veta
Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 12:42
av Anders_Adler
tomasharrysson skrev:haha, den är enkel att koppla ihop, ska du styra en magnetventil(vilket jag också har om de önskas) så behövs det ett relä, 12-24V strömlälla.
Så man kan ställa in den att den skall föra över tex, 17,34 liter vatten och så stänger ventilen när det är klart? är det en pump eller är det självfall som reglerar? Vad är det exakt jag behöver om jag skall ha en ventil och vad har du och till vilket paket pris..

Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: måndag 2017-06-12 13:08
av tomasharrysson
Det kan du! Du kan använda dig av självfall, pump eller direkt från kranen.
Jag har den enheten, en flödessensor i mässing, en 12v magnetventil. Du får de för 300 kr+ frakt.
Du behöver ett relä som styr ventilen, utströmmen från enheten är för klen för att stänga ventilen.
En 24v transformator.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Re: [HJÄLP] Flödesmätare för varmt vatten
Postat: onsdag 2018-11-21 12:09
av Xned
tomasharrysson skrev:Det kan du! Du kan använda dig av självfall, pump eller direkt från kranen.
Jag har den enheten, en flödessensor i mässing, en 12v magnetventil. Du får de för 300 kr+ frakt.
Du behöver ett relä som styr ventilen, utströmmen från enheten är för klen för att stänga ventilen.
En 24v transformator.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Över ett år gammal post nu så lite necro varning men jag letar efter en liknande lösning.
Du sa att du inte längre använder denna, har du hittat någon annan smart lösning?
Har du kvar prylarna eller sålde du dem?