Hej
Planen är att göra en belgisk ale med huvudsakligen pilsnermalt. Då skulle jag vilja förlänga koktiden till 90 min. Tanken var också att jag skulle skippa bittergivan och lägga den som FirstWortHop (FWH) istället.
Har försökt kolla runt på fora, men hittar inte något om justering av FWH-givan pga annan koktid (än det jag kört tidigare, 60 min).
Är det någon som har erfarenhet av att använda sig av FWH vid 90 min kok (och 60 min kok) och kan redogöra ifall det blir nån skillnad? Ska jag justera givan?
//Karl R
FWH 90 min kok, justera givan?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: FWH 90 min kok, justera givan?
En rent linjär teoretiskt gissning är att justera det med 50% av IBU som ges av tidstillägget som om du räknade tid 80°C-100°C.
Alltså om det tar 30 minuter till kok från 80°C så räknar du halva den tiden som tillägg till koktiden för bittergiva.
Alltså om det tar 30 minuter till kok från 80°C så räknar du halva den tiden som tillägg till koktiden för bittergiva.
Det är en idé. Tack
Kanske, jag har iofsig en annan gissning. Eftersom fwh handlar om att normalt olösliga ämnen från humlen, om bittergiva, blir lösliga under den tid det tar att gå från 80 till 100, så sker inget mer med dem sen, då de redan är i lösning.
Men Bee, jag håller din teori som minst lika sannolik som min.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Kanske, jag har iofsig en annan gissning. Eftersom fwh handlar om att normalt olösliga ämnen från humlen, om bittergiva, blir lösliga under den tid det tar att gå från 80 till 100, så sker inget mer med dem sen, då de redan är i lösning.
Men Bee, jag håller din teori som minst lika sannolik som min.
Jag var lite enkelspårig och tänkte endast på extra IBU bidraget man får om man hade humlen i från fwh till kokslut. Men du tänker att man tar ur humlen vid kokstart? (Jag har aldrig läst noggrannare om fwh och metodiken.)
Nä, humlen får ligga i hela koket.