Rostat korn

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Rostat korn

Inlägg av pettersson80 »

Hej igen bryggarvänner!
Jag har en eller faktiskt två frågor angående rostat korn. Tex Carafa, chocolate, svartmalt med flera.
Jag får för mig att det inte finns några jäsbara sockerarter i dessa mörkaste maltsorter.
Rätt eller fel?

Sedan undrar jag hur ni räknar mängden mäskvatten vid användandet av dessa. Spontant känns det inte som att de binder lika mycket vatten som vanlig basmalt?
Rätt eller fel?
Mvh Håkan
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Rostat korn

Inlägg av Mattebryggare »

pettersson80 skrev:Hej igen bryggarvänner!
Jag har en eller faktiskt två frågor angående rostat korn. Tex Carafa, chocolate, svartmalt med flera.
Jag får för mig att det inte finns några jäsbara sockerarter i dessa mörkaste maltsorter.
Rätt eller fel?

Sedan undrar jag hur ni räknar mängden mäskvatten vid användandet av dessa. Spontant känns det inte som att de binder lika mycket vatten som vanlig basmalt?
Rätt eller fel?
Mvh Håkan
Nä de brukar inte vara jäsbara. Själv använder jag kanske 1% i brygden för subtil rostad ton. Kanske 2% om jag vill ha den framhävd. Vatten mängden har nog ingen större inverkan på dom små mängderna

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Men brygger du stout eller porter så blir det mer än 1-2%

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

En del jäsbart socker finns det allt, minst 25 % skenbar utjäsning kan man förvänta sig: https://byo.com/hops/item/629-fermentab ... ed-brewing
Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mattebryggare »

Ja det beror på vilken karaktär du vill ha på ölet. Själv använder jag den i mörka ales för rostad ton och färgsättning

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

ekstedt skrev:En del jäsbart socker finns det allt, minst 25 % skenbar utjäsning kan man förvänta sig: https://byo.com/hops/item/629-fermentab ... ed-brewing
Oj den hade jag missat. Tack för informationen. Jag ska sluta göra egna antaganden. Infon finns bara jag orkar leta!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skriv svar