Krydda färdig öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Krydda färdig öl

Inlägg av FredrikA »

Jag har bryggt många pale ale liknande öl, kvaliteten har varit bra och ölen börjar ha en jämn kvalitet. Nu testade jag med att torrhumla med Saaz och inser att den inte ger de som jag skulle önskat, är ganska mild i smaken och jag önskar nog mera smak.

Har två kegar kvar med samma öl och funderar om jag skulle torrhumla dessa för att få lite mera smak i öl. Har ni kryddat färdig öl i keg och hur brukar ni göra, är lite rädd för oxidering..
Ge gärna också humle sorter ni brukar använda...

Fredrik Å
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Krydda färdig öl

Inlägg av skogass »

Tjenixen det går jättebra torrhumla i fat. Enkel lösning när smaken börjar avta.
Jag brukar:
-Ta en humlestrumpa, koka i 5 min och fyll med den humle, jag gillar mosaic.
-Kopplar loss fatet.
-Pyser ut trycket.
-Öppnar locket och släpper ner försiktigt.
-Stänger locket och på med tryck.

OBS! Var redo med locket det kan bli en skum fontän. Det har aldrig hänt mig, men har hört att det hänt andra.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

skogass skrev: OBS! Var redo med locket det kan bli en skum fontän. Det har aldrig hänt mig, men har hört att det hänt andra.
Det beror på jämviktstrycket och temperaturen, dessutom om du har en strumpa så sjunker inte den direkt som en fri pellets kan göra. Därmed får du inte heller kedjereaktion av att tillföra nukleationssajter längst ner i fatet.

(Räcker nog med rumstemperatur på ölet och en pellets för en skumfontän [emoji12])
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Joakim44 »

Håller med Skogass, gör som han.
Jag använder dock lite humle 10-15g till ett 9-litersfat & har bara gjort det med kottar.
Lite skraj att använda pellets i humlepåse då jag misstänker partiklar kan läcka genom påsen, nån som provat med pellets?
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Jag kör både pellets och kottar, beror vad som finns hemma. Tynger även ner påsarna med några glaskulor. Jag har prövat utan kulor i påsarna och det går jätte bra det med, humlen sjunker efter en liten stund.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

De blev Citra i båda kegarna... hade hemma cascad och citra .. enligt recepten ovan gjorde jag krydduppdateringen.. Tack !
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Ölen blev klart bättre, lite mera dis. Jag behöver kegarna till nästa öl så jag satt ölen på flaska, humle smaken och disigheten minskade mot slutet av flaskande. Borde kanske ha skakat om kegen dagen innan...
Skriv svar