Vört genom saftsil - trögt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av reta »

När jag häller nedkyld vört genom saftsil för att syresätta och bli av med resterna går det väldigt trögt, sist fick jag använda händerna (desinficerade såklart) och pressa, är det dumt och kan påverka ölet? Ska jag låta det filtreras/silas i den takt det utan min påverkan händer? Sist kände jag mig stressad när jag såg att det nästa stod stilla, jag tänkte att ölet exponeras för alla möjliga partiklar och möjligtvis smuts i luften när vörten ligger där i silen och bara droppar till jäshinken, det är väl nu den är som mest känslig. Har ni några förslag?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Vört genom saftsil - trögt

Inlägg av Drake »

Skippa saftsilen och låt vörten sedimentera en kvart eller så innan du tappar om.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av reta »

Hmm, en bra idé men tror inte jag kan tillämpa den. Vörten ligger ju i detta steg i min kastrull som tyvärr inte har någon tappkran. Fast å andra sidan kanske jag kan rengöra och använda en av hinkarna (med tappkran) som jag använt vid lakning (hink-i-hink) och från denna tappa om till jästhinken. Tack för hjälpen!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

10 liter kan du väl helt enkelt hälla av för hand? Typ dekantera alltså.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Skulle nog rekommendera hävert, krävs ju otroligt lite för att röra upp grumset...
Men sedimentering är ju att föredra alla dagar i veckan jämfört med sil.

Jag låter det stå minst 45 min, blir glasklar grönöl av det
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av reta »

Tack för tipset att sedimentera. Har ingen hävert för tillfället, så morgondagens bryggning får jag väl dekantera och sedan införskaffa hävert, om ingen har ett bättre förslag
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Mitt starka tips är att skippa både hävert, tappkran och oro för grumset! Utan tvekan. Koka lite extra vört istället.

Jag har 15L efter kok (till mina 12L-batcher) och låter det stå och sedimentera i 30-45 min efter kylningen. Röjer upp allt annat under tiden.

Jag häller sen över allt utom typ de sista 3L - rätt ner i hinken bara. Det kommer alltid med lite humleslabb i slutet, men det skadar inte på nåt sätt (om du är osäker, lyssna på första Trub-avsnittet av Brulosophys nya podcast. Jag har också gjort god öl med denna metoden).

Aldrig mer den där saftsilen.. Det är nog bryggdagens största stress- och frustrationsmoment tycker jag.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av reta »

ecmik skrev:Mitt starka tips är att skippa både hävert, tappkran och oro för grumset! Utan tvekan. Koka lite extra vört istället.

Jag har 15L efter kok (till mina 12L-batcher) och låter det stå och sedimentera i 30-45 min efter kylningen. Röjer upp allt annat under tiden.

Jag häller sen över allt utom typ de sista 3L - rätt ner i hinken bara. Det kommer alltid med lite humleslabb i slutet, men det skadar inte på nåt sätt (om du är osäker, lyssna på första Trub-avsnittet av Brulosophys nya podcast. Jag har också gjort god öl med denna metoden).

Aldrig mer den där saftsilen.. Det är nog bryggdagens största stress- och frustrationsmoment tycker jag.
Tack! Ska garanterat prova detta, speciellt efter att ha läst resultatet från experimentet Brulsophys som du nämner, har gjort: http://brulosophy.com/2014/06/02/the-gr ... ts-are-in/

Den där "druv"-kakan eller vad man nu ska kalla resterna i botten efter primärjäsningen, är den relativt hård/sammanhängande eller får jag lätt med grumligheter om jag "häller" över till mitt corneliusfat? Antar att det annars är vettigt att faktiskt införskaffa en pumphävert trots allt, men för att använda den i detta steg istället, alltså EFTER primärjäsningen?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Lyssna på podcasten också, där snackar dom om just detta mer ingående:

http://brulosophy.com/2017/03/16/the-br ... ttle-trub/
reta skrev:Den där "druv"-kakan eller vad man nu ska kalla resterna i botten efter primärjäsningen, är den relativt hård/sammanhängande eller får jag lätt med grumligheter om jag "häller" över till mitt corneliusfat? Antar att det annars är vettigt att faktiskt införskaffa en pumphävert trots allt, men för att använda den i detta steg istället, alltså EFTER primärjäsningen?
Jag vet inte om vi missförstod varandra nu, men jag häller definitivt inte över ölen från jäshinken efter jäsningen.. Då kör jag hävert kopplad på ölventilen. Hällandet gör jag från kastrullen till jäshinken efter kok och kylning.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

ecmik skrev:Lyssna på podcasten också, där snackar dom om just detta mer ingående:

http://brulosophy.com/2017/03/16/the-br ... ttle-trub/
reta skrev:Den där "druv"-kakan eller vad man nu ska kalla resterna i botten efter primärjäsningen, är den relativt hård/sammanhängande eller får jag lätt med grumligheter om jag "häller" över till mitt corneliusfat? Antar att det annars är vettigt att faktiskt införskaffa en pumphävert trots allt, men för att använda den i detta steg istället, alltså EFTER primärjäsningen?
Jag vet inte om vi missförstod varandra nu, men jag häller definitivt inte över ölen från jäshinken efter jäsningen.. Då kör jag hävert kopplad på fatets ölventil. I det steget måste man vara mycket mer försiktig med plaskandet kan man säga.

Själva hällandet gör jag från kastrullen till jäshinken efter kok och kylning.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av reta »

ecmik skrev:Jag vet inte om vi missförstod varandra nu, men jag häller definitivt inte över ölen från jäshinken efter jäsningen.. Då kör jag hävert kopplad på fatets ölventil. I det steget måste man vara mycket mer försiktig med plaskandet kan man säga.

Själva hällandet gör jag från kastrullen till jäshinken efter kok och kylning.
Nej jag förstår, men jag menar bara att det nu när jag inte silar blir mycket mer sediment kvar i det färdigjästa ölet (eller innan sekundärjäsningen i alla fall) och mitt hål och tappkran kanske inte sitter tillräckligt högt i jäshinken, så jag kanske får införskaffa en pumphävert av den anledningen (tidigare har jag stoppat flaskfyllare direkt i tappkranen).

edit: jaha, det är under själva hällandet som du lämnar ett par liter, men det låter som om jag lika gärna skulle kunna hälla över allt? (baserat på podcasten och det där experimentet de gjorde)
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

reta skrev: jaha, det är under själva hällandet som du lämnar ett par liter, men det låter som om jag lika gärna skulle kunna hälla över allt? (baserat på podcasten och det där experimentet de gjorde)
Absolut, men "lagom är bäst" tänker jag själv iaf. [emoji6] Testa så får du se! Du kommer ju inte förstöra nåt! [emoji4] Detta är ett klockrent exempel på en grej som är väl värd "risken" att testa, eftersom den positiva effekten på bryggdagen är så stor.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Kanske är lite skillnad hur man tänker mellan en DIPA och en lätt humlad lager också... [emoji6]
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Pistol_76 »

Jag kör den kylda vörten genom en ren biabpåse först. Det som rinner igenom kör jag sedan genom en finkornig sil och saftsil. Går hur snabbt som helst eftersom de större bitarna fastnar i biabpåsen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar