Första bryggare - Lager öl?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare

Första bryggare - Lager öl?

Inlägg av Kanontompa »

Hej på Er,

Det är nu dags för mig att brygga min första öl, och jag är helt bestämd på att jag vill göra en lageröl även om jag förstått att det är aningen klurigare än andra öltyper. Förväntar mig såklart att första satsen kommer smaka .... Sådär

Min fråga är dock varför? jag förstår inte riktigt varför det skulle vara svårare att brygga en lageröl jämfört med exempelvis en IPA förutom att lager kräver en lägre jästemperatur, någon som kan hjälpa mig? alla typer av tips mottages med öppen famn (utom att jag inte ska brygga en lager :wink: )

Jag har tänkt köra BIAB med en 20L sats till att börja med, funderar på att jäsa ölen i ett kylskåp.

Hjälp :)
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Första bryggare - Lager öl?

Inlägg av skyking »

Svårigheten ligger i den lägre jästemperaturen med vad det innebär. Bortsett från kylning krävs ytterligare två moment:

0) Det ställer större krav på kylning av vörten. Du skall ju inte bara ner till rumstemperatur utan även ner till jästemperatur.

1) Du bör göra en förkultur. Den lägre jästemperaturen gör att man behöver mer jäst. Jäser du vid högre temperatur kan man ofta klara sig med att tillsätta jästen som den är.

2) Den lägre jästemperaturen innebär att jästen lämnar endel biprodukter efter sig som den behöver ta hand om efter jäsningen. Detta kan göras på det klassiska sättet att man låter ölen lagras en längre tid vid låg temperatur. Den modernare varianten är att man helt enkelt låter jäsningen slutföras vid rumstemperatur (när jäsningen börjat avta).

Kör du klassiska metoden kan det eventuellt dessutom bli svårt med kolsyrejäsning, det kan krävas ytterligare ett moment i att man får tillsätta ny jäst.

Egentligen inte så märkvärdiga moment förutom förkulturen (som egentligen inte är så märkvärdigt heller: Lindh har en beskrivning hur man gör).

Sen kan det givetvis tillkomma andra moment som är specifik för den typ av lager du väljer att brygga.

Sen kan man fuska med moment 0+1 och tillsätta jästen vid rumstemperatur och sedan kyla den när man ser aktivitet - då blir det inte så märkvärdigt alls vad jag kan se.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

En lager är inte svårare men mer noga. Som nybörjare kan det hända att man gör en del dumma saker.
Det är svårare att gömma eventuella brister i en bra lager. Om du är så bestämd på att göra en lager så gör det, låt ingen med mer erfarenhet försöka övertyga dig om något annat ;). För att göra en riktig lager behöver du kunna hålla en låg temeratur en längre tid, lagra den helt enkelt.
Lycka till och hoppas det går bra.
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kanontompa »

skyking skrev:Svårigheten ligger i den lägre jästemperaturen med vad det innebär. Bortsett från kylning krävs ytterligare två moment:

0) Det ställer större krav på kylning av vörten. Du skall ju inte bara ner till rumstemperatur utan även ner till jästemperatur.

1) Du bör göra en förkultur. Den lägre jästemperaturen gör att man behöver mer jäst. Jäser du vid högre temperatur kan man ofta klara sig med att tillsätta jästen som den är.

2) Den lägre jästemperaturen innebär att jästen lämnar endel biprodukter efter sig som den behöver ta hand om efter jäsningen. Detta kan göras på det klassiska sättet att man låter ölen lagras en längre tid vid låg temperatur. Den modernare varianten är att man helt enkelt låter jäsningen slutföras vid rumstemperatur (när jäsningen börjat avta).

Kör du klassiska metoden kan det eventuellt dessutom bli svårt med kolsyrejäsning, det kan krävas ytterligare ett moment i att man får tillsätta ny jäst.

Egentligen inte så märkvärdiga moment förutom förkulturen (som egentligen inte är så märkvärdigt heller: Lindh har en beskrivning hur man gör).

Sen kan det givetvis tillkomma andra moment som är specifik för den typ av lager du väljer att brygga.

Sen kan man fuska med moment 0+1 och tillsätta jästen vid rumstemperatur och sedan kyla den när man ser aktivitet - då blir det inte så märkvärdigt alls vad jag kan se.

Tack för tipsen :) ska läsa på om förkultur och jäsningsprocessen generellt lite mer på djupet :P SÅ om vi tar exempelvis receptet http://olrecept.se/fuchsbau_lager där står det under jäsning med typen WLP830 German Lager i 10 grader, 20 dygn. Är det så simpelt som det låter? eller kör det också förkultur i den processen?
simse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av simse »

34/70 är en väldigt förlåtande jäst som kanske kan vara bra att börja med.
http://shop.humle.se/jast/lagerjast/tor ... 3470-115-g
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Lager är inte svårt att brygga, inte när man kan det :wink:
Det tar tid och kräver annan utrustning än om du brygger ale bara.

Håller inte med Skyking om att tillsätta jästen vid rumstemp. Vill du ha en ren lager utan att riskera felsmaker är det bättre att tillsätta jästen vid 8-10° Det är de första 2-3 dagarnas jäsning som är kritiska för felsmaker.

Varför skulle kolsyrejäsning inte fungera? Kolsyrejäser du vid samma temp som primärjäsningen skedde kommer jästen gladeligen äta upp tillsatt socker och då bilda kolsyra.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Pilsnerkokaren skrev: Håller inte med Skyking om att tillsätta jästen vid rumstemp. Vill du ha en ren lager utan att riskera felsmaker är det bättre att tillsätta jästen vid 8-10° Det är de första 2-3 dagarnas jäsning som är kritiska för felsmaker.
För att förtydliga: jag rekommenderar inte den metoden (för att jag inte använder den bl.a.), i mina teorier skulle den inte ge lika ren lagersmak. Vill man fuska så kan man dock göra så har jag läst - frågan man får ställa sig är hur oren smak man accepterar och ifall man tycker det är värt att ta den genvägen...

Problemen jag tänker mig vid kolsyrejäsning är den traditionella metoden. Har man låtit ölet stå i ett halvår i 0C så kan jag tänka mig att jästen är lite avdomnad. Återigen så är det dock teori från min sida - själv kör jag isf kolsyrejäsningen i början av lagringen då jästen fortfarande är ganska pigg.
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kanontompa »

Tack för tipsen även om jag inte blir speciellt mer klok av detta :lol: Så för att sammanfatta, den process som är "svårare" med lager är självaste jäsningen? Torrjäst 34/70 tror jag att jag kör på. Nu måste jag bara forska mig in mer i detta för att få en djupare förståelse
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kanontompa »

Går BIAB påsen att återanvända eller används den endast en gång? :roll:
Kenomann
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Kenomann »

Efter tvätt med neutralt tvättmedel går det att använda den igen, fast funkar att skölja den med rent vatten oxå. :D
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kanontompa »

Kenomann skrev:Efter tvätt med neutralt tvättmedel går det att använda den igen, fast funkar att skölja den med rent vatten oxå. :D
Tack, bäst man frågar :wink:
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Kanontompa skrev:
Tack, bäst man frågar :wink:
Mint byxorna märker du när det inte går längre att återanvända efter tvätt...
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kanontompa »

Några till funderingar jag fått nu efter lite research men inte hittat svaret på. Om det står att humle ska tillsättas vid 0 min, innebär det att man lägger i humlen samtidigt som man börjar kyla vörten? För att sen ta bort humlen när kylningen är klar? Vad är det för vits med att använda sig av humlepåse jämfört med inte påse? :mrgreen:
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Det är praktiska detaljer beroende på hur du avskiljer humlen. 0-min humle tillsätts när du stänger av värmen och avskiljs med övrig humle.

Ett vanligt sätt att avskilja humlen är att efter kylning dekantera av vörten. Humlen sjunker ganska snart till botten när man stänger värmen och börjar kyla. Dekanteringen kan ske med hävert, tappkran eller att man helt enkelt håller försiktigt över vörten tilll jäskärlet (se bara till att allt som kommer i kontakt med vörten är desinficerat).

Kokpåsar kan underlätta dekanteringen (göra att du lättare får ut mer värt), men samtidigt kan det eventuellt ge sämre utbyte. Kör du kottar kan de i vissa fall sätta igen tappkran eller hävert medan pellets normalt kan följa med. Det är inte hela världen ifall lite humle följer med, men sätter det igen kan det vara en rejäl "pain in the ass".

Med kokpåsar kan man enkelt peta undan bort eventuellt trilskande humle med desinficerat köksredskap.
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kanontompa »

Tack Skyking, en till fråga, jag skippade att köpa en kylspiral nu inför första bryggningen för att hålla inne på utgifterna. Funderar på att kyla i badkaret, med hjälp av kallt vatten och en massa is. Hur hade du gått till väga då? eller hade du gjort annorlunda? Tror du det går att föra ner saniterade kylklabbar direkt i vörten? eller är dessa för kalla så det blir känsligt vid kontakten mellan vörten och det frysta klabbarna. :?:
Skriv svar