[beersmith]Hjälp med mäskning

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fjuppster
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 2017-02-27 11:11

[beersmith]Hjälp med mäskning

Inlägg av Fjuppster »

Har sökt och letat lite överallt efter vad detta betyder.
Är nybryggare och förstår inte riktigt denna del av receptet som
Beersmith så fint tycker jag ska göra.

Har blivit med en Grainfather och har till slut lyckats få till profiler som stämmer
Med vattenmängder osv. Men är fundersam över hur jag ska göra med detta.

0 min - Saccharification (67.0 C for 60 min, 20 min rise)
Add 17.81 of water and heat to 67.0 C over 20 min

Någon vänlig själ som kan förklara, säkert simpelt för er.
Menas det att det tar 20min att värma vattnet till 67?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: [beersmith]Hjälp med mäskning

Inlägg av Bee »

Ja, du har satt stigtiden till 20 minuter för att värma vatten till 67°C.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: [beersmith]Hjälp med mäskning

Inlägg av Bee »

Man sätter det efter hur lång tid det tar mellan temperaturstegen.
@Lindh har en hefeweizen mäskprofil för BM50 No-sparge (?) där han mätt dessa tider och därmed vet exakt hur lång tid mäskcykeln tar.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [beersmith]Hjälp med mäskning

Inlägg av Lindh »

Lakning eller inte spelar ingen roll för timern. På bloggen finns beersmithprofil och rise-time-how-to under avancerad hembryggning i menyn.

http://www.lindhcraftbeer.com/2016/09/hefe-xxii/
Fjuppster
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 2017-02-27 11:11

Re: [beersmith]Hjälp med mäskning

Inlägg av Fjuppster »

Tack!
Skriv svar