Hittade den här hop strainer´n som skulle passa som smäck i min Patina 30-liters. Men, jag är lite fundersam på om man verkligen får ett bra kok. Jag misstänker att filtret ändå bromsar/hindrar vörten från att flöda helt fritt. Finns rent av risk att det som är i strainern inte får samma kok? Eller att tryck bildas under och trycker upp hela konkarongen?
Skulle vara schysst att ha denna i under hela koket. Så behöver man inte vara så noga med att recirkulera mäsken innan man tappar över.
Någon som testat? Kanske bättre att satsa på en mindre som hänger på sidan?
Jag tror inte du ska oroa dig för annat än att du eventuellt kan få överkok. Den kokande vörten kommer pressas upp mer på utsidan av korgen än igenom nätet men det är ju bara att anpassa effekten i koket och mängden vört. (Det kommer vara marginell skillnad mellan insida och utsida.) Jag tror inte att korgen kommer lyfta nämnvärt, den kommer framförallt inte hoppa ur grytan.
Är väl just det där att jag tänker att vörten går upp med sidorna. Så inne i korgen är det inte så värst mkt kok som sker.
Kanske säkrare att satsa på en mindre modell, för 200 kr istället för 800 kr. Då skulle jag kunna antingen leda vörten från mäskkärlet genom den först för att få bort allt bös, alt pumpa runt koket genom silen.
Min lösning är en biltemagryta med 3mm hål i botten och sidor som hänger på kanten i en 36liters gryta. Den släpper 2-3cm från botten och 1-2cm från sidan och jag får bra rörelse på vörten vid kok. Det kokar inte sämre än om jag inte har B-grytan i.
En ev fördel med den stora är att merparten av vörten kommer att cirkulera kring humlen, jag svetsade ihop en liten humlefälla som jag hängde på kanten men den används som sil numera. Humlen låg mest och flöt i den och berördes inte av koket i den utsträckning jag ville.
Den bör ha mindre flödesmotstånd än vad min gryta har så det kommer nog att fungera hur bra som.
Om du är rädd för att nätet ska vara för tätt kommer förmodligen en mindre inte att fungera heller.
Har ett par funderingar på det där, dels tror jag att recirkulering har en högst begränsad effekt på slutprodukten.
Hur är tanken sen? Att di vill ha upp humlen enkelt det förstår jag, men avsilningen av allt annat bös tror jag blir tidsödande och inte särskilt efftektivt.
Avsilning efter kok är ju en av de lurigare momenten. Själv har jag landat i att vänta på sedimentering typ 60 + min, det enda som funkat för mig.
Lånar tråden lite om det är ok. Just något sådant har jag varit på jakt efter till min 36 liters Patina. Tror det är samma mått bara att 36L är högre? Hursom, idag kör jag BIAB, men borde inte en sån där funka att ha påsen i? Lättare att lyfta ur. Eller rent av att ha i stället för BIAB-påse?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Christian C skrev:Lånar tråden lite om det är ok. Just något sådant har jag varit på jakt efter till min 36 liters Patina. Tror det är samma mått bara att 36L är högre? Hursom, idag kör jag BIAB, men borde inte en sån där funka att ha påsen i? Lättare att lyfta ur. Eller rent av att ha i stället för BIAB-påse?
Samma tankar här. Labbar lite med olika korgar och dy. att spänna påsen runt men helst vill jag slippa slabba med påse och bara köra näthink.
Snow skrev:Har ett par funderingar på det där, dels tror jag att recirkulering har en högst begränsad effekt på slutprodukten.
Hur är tanken sen? Att di vill ha upp humlen enkelt det förstår jag, men avsilningen av allt annat bös tror jag blir tidsödande och inte särskilt efftektivt.
Avsilning efter kok är ju en av de lurigare momenten. Själv har jag landat i att vänta på sedimentering typ 60 + min, det enda som funkat för mig.
Många kör wirpool, men det går väl inte i den?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Idén var väl att tömma ur genom tappkranen ner i jäshinken. Jag har dock landat i att att jag gör något större satser och låter det sista bli kvar till en real wort starter