Höja co2-nivån med 0,1 volymer

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Höja co2-nivån med 0,1 volymer

Inlägg av Grindcrusher »

Hej! Jag har ganska bra kolsyra i mina fat just nu men ska flaska på lördag förmiddag och vill knuffa upp nivån 0,1 volymer för att buffra för eventuella förluster vid flaskning. Det ligger på gränsen i underkant nu, så jag vill inte gärna hamna lägre än jag är. Lite mer kolsyra hade dock inte varit lika farligt.

Ölet står i 4c och jag tror att jag ligger vid ca 2 volymer nu.

Om jag snabbt vill få i 0,1 volymer extra, säg på 12h, vilket tryck tror ni jag ska sätta regulatorn på förslagsvis?

Har precis satt den på 1bar nu och tänkte låta den stå så över natten. Är livrädd att jag ska överkolsyra ölet såhär tätt inpå flaskningen.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Höja co2-nivån med 0,1 volymer

Inlägg av Bee »

Om du är rädd för överkolsyrning tycker jag du ska ställa den på rätt tryck och skaka. Det är så lite extra som ska i.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Men sabbar jag inte all kallkrashning då? Haha... många in och ut här.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Grindcrusher skrev:Men sabbar jag inte all kallkrashning då? Haha... många in och ut här.
Du får välja det ena eller andra... [emoji12]
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Tror jag sätter lite högre tryck. Frågan är om 1 bar eller 1,5 bar är lagom i 12h?
Livet
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Livet »

Om du bara ska höja med 0,1 volym så kan du väl bara sätta rätt tryck redan nu? Det borde ju hamna rätt på 36h? Eller sätt för 2,2 volym annars.

1bar och 4c låter dock högt om du bara vill höja till 2,1volymer. Stor risk att det blir överkolsyrat
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Du har kanske rätt. Jag kör lite försiktigt.
0,5 bar är rätt tryck men jag körde 0,7 bar över natten nyss men märkte ingen skillnad...
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Problemet är att kolsyran ska ända ner i botten på fatet,det är den ölen som inte är rätt kolsyrad ännu, det tar tid om man inte skakar fatet. Så min gissning är att det inte gör stor skillnad om du tänker flaska snart, kolsyran hinner inte fördela sig i fatet.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jag brukar dra på 3bar i 24-36h för lagom kolsyrad öl (2-3co2/v) beroende på tid och temp. Smakar av efter 24h.
Det är en lite knepig situation då du inte vill skaka. Du skulle kunna bränna på mer, blir det då överkolsyrat så har du samma problem med grumligheten tyvärr, du behöver koppla gas på öl stolpen och släppa ut kolsyran. Då blir det grumlighet igen.
Du får chansa dig fram, lycka till
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Tack allesammans. Jag kör på med tryck efter 2,1 volymer och hoppas det hinner lösa sig till lördag.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

O sen bär det iväg till Humlegården med något engelskt eller...? :)
Björn Petersson
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

assistredo skrev:O sen bär det iväg till Humlegården med något engelskt eller...? :)
Exakt så!
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Hade det inte varit bråttom så hade ju ett alternativ varit att bara trycka in 0,1 volym CO2 i fatet. Säg att du har 18L öl och 1L gas i fatet, då skall du alltså köra i "1.8L" gas till, vilket i 1L gas innebär att du höjer trycket med 1.8bar eller lite drygt. Målet är att när jämvikt nåtts att gastrycket skall ha sjunkit med 1.8bar - vilket innebär att "1.8L" gas har tagit vägen ner i ölet (om det inte läckt ut ur fatet dvs). Kanske kan man stressa fram jämvikt snabbare.

När det gäller att få CO2n jämnt fördelad i ölet så gissar jag att den jämvikten nås snabbare än jämvikten mellan CO2-gas och löst CO2. Skälet till min gissning är att den jämvikten är nödvändig för att kunna få ner CO2n i ölen .
Skriv svar