Får jag inte Nobelpriset nu så...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Får jag inte Nobelpriset nu så...

Inlägg av Chabo »

Julklapp 2017 e här...
Irriterande när man skall kyla den där nyinköpta "endast 2000 flaskor batchen" portern som skall avnjutas i 14-16 grader.. ställer ut den i kylan ....tar in den o upptäcker att man va lite ivrig, o den landar på strax över 20 grader...
I detta skede finns inte mycket att göra förutom att snabbkyla glaset under kranen... not sexy...
MEN om man har min "få den önskade temperaturen på ölen pryckeln" (FÖTÖ)...då är problemet löst!

Bara ha den i ölförrådet bredvid den riktiga ölen...o när kylning initieras.. ställ FÖTÖ bredvid.
När FÖTÖ visar 14 grader,...då borde portern också vara det.

Så som ni ser på ritningen så har jag uppfunnit många hjul ytterligare en gång...( o ja...jag ser enklare lösningar på detta )..men jag har en mer seriös fråga ..

Sensorn kommer ju ligga i vätska ( vatten) under väldigt lång tid.
Nån som har nån info om billig termometer vars sensor är 100% tät ?
vi pratar ju inte om labbkvalitet, Claes Olsson, jula mm går bra .

Tips o erfarenheter ?

Anders
Bilagor
flasktemp.jpg
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Får jag inte Nobelpriset nu så...

Inlägg av Charlemagne »

Kändes sjukt onödigt rent spontant. Vill jag veta temperaturen på ditt sätt ställer jag bara ned ett glas med vatten i och mäter i det. Behöver man mer noggrant än så gissar jag att även denna anläggning går bort...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Charlemagne skrev:Kändes sjukt onödigt rent spontant. Vill jag veta temperaturen på ditt sätt ställer jag bara ned ett glas med vatten i och mäter i det. Behöver man mer noggrant än så gissar jag att även denna anläggning går bort...

Trodde du kanske kunde se humorn i texten och framför allt.. Så som ni ser på ritningen så har jag uppfunnit många hjul ytterligare en gång...( o ja...jag ser enklare lösningar på detta )....;)

Vill bara ha tips om täta sensorer.

O sen måste ju ditt glas med vatten ha stått i samma skåp en längre tid med ölet för att ha samma förutsättningar.
( jag tänkte att FÖTÖ alltid står i ölskåpet)

Anders
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fredrik Bergkvist »

Finns ju dykrör. Använder du det, så kan du ju ha vilken probe du vill typ. Känner du någon rörmockare? Be denne om en bit kopparrör som är igenlödat/pluggat i ena änden. Propp kan kanske göras av en silikonpropp.

Trevlig helg!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Om du köper en sprittermometer i glas (extra lämpligt i detta fall) så kan du ju dränka den i en av bärsen och kapsylera in den då slipper du genomföring och givare [emoji3]kanske får su skaffa en stark lampa att lysa med om du har kraftig kulör på portern [emoji481]

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Snow skrev:Om du köper en sprittermometer i glas (extra lämpligt i detta fall) så kan du ju dränka den i en av bärsen och kapsylera in den då slipper du genomföring och givare [emoji3]kanske får su skaffa en stark lampa att lysa med om du har kraftig kulör på portern [emoji481]

Föder ju dock tanken på att skicka ner föreslagna termometer i en glasklar flaska med vatten o kapsylera.
Borde ju gå att se... Får prova i kväll !

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

[quote="Fredrik Bergkvist"]Finns ju dykrör. Använder du det, så kan du ju ha vilken probe du vill typ. Känner du någon rörmockare? Be denne om en bit kopparrör som är igenlödat/pluggat i ena änden. Propp kan kanske göras av en silikonpropp.

Trevlig helg!

Skickat från min D6603 via Tapatalk[/

Får bli en vända till verkstan o slå lite på ett rör ikväll då...
Tack

Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Chabo skrev:Julklapp 2017 e här...
Irriterande när man skall kyla den där nyinköpta "endast 2000 flaskor batchen" portern som skall avnjutas i 14-16 grader.. ställer ut den i kylan ....tar in den o upptäcker att man va lite ivrig, o den landar på strax över 20 grader...
I detta skede finns inte mycket att göra förutom att snabbkyla glaset under kranen... not sexy...
MEN om man har min "få den önskade temperaturen på ölen pryckeln" (FÖTÖ)...då är problemet löst!

Bara ha den i ölförrådet bredvid den riktiga ölen...o när kylning initieras.. ställ FÖTÖ bredvid.

Så som ni ser på ritningen så har jag uppfunnit många hjul ytterligare en gång...( o ja...jag ser enklare lösningar på detta )..men jag har en mer seriös fråga ..

Tips o erfarenheter ?

Anders
Haha, nu fick jag mig ett gott skratt, alltid uppskattat. Var tvungen att läsa två ggr sen såg jag bilden då klickade det till.

C.o, jula, biltema m.m har vad jag fått erfara mycket dålig kvalite på sina prober. Så jag förespråkar vanlig glastermometer i ett vattenglas. Bild
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

skogass skrev:
Chabo skrev:Julklapp 2017 e här...

Tips o erfarenheter ?

Anders
Haha, nu fick jag mig ett gott skratt, alltid uppskattat. Var tvungen att läsa två ggr sen såg jag bilden då klickade det till.

C.o, jula, biltema m.m har vad jag fått erfara mycket dålig kvalite på sina prober. Så jag förespråkar vanlig glastermometer i ett vattenglas. Bild
Tre anledningar till att detta inte löser mina "problem".
1: förutsättningarna med glas respektive flaska är väldigt olika.. Så som kontaktytor, glastjocklek

2: glaset måste ju stå ett tag tillsammans med ölen för att ha samma temp.
Vill ju ha nått som alltid står i ölskåpet, redo att assistera... Svårt med ett glas.

3: inte lika coolt...[emoji12]

Anders

Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

@Chabo

Cool heten fixar en blå ledz, allt som är coolt har blåa lampor. :)

Men kan du inte ta en flaska + kapsyl + kabelgenomföring + glastermometer och glöm inte blåa ledz.

(om coolhet fick betämma i mitt liv, hade inte fan jag bott i radhus med vovve och volvo.)
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

skogass skrev:@Chabo

Cool heten fixar en blå ledz, allt som är coolt har blåa lampor. :)

Men kan du inte ta en flaska + kapsyl + kabelgenomföring + glastermometer och glöm inte blåa ledz.

(om coolhet fick betämma i mitt liv, hade inte fan jag bott i radhus med vovve och volvo.)
Blir typ så... Fast går digitalt...
Kanske med blå display...[emoji41]

Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Lägg upp en bild när du är klar.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

På tal om Volvo så kan man väl köra in Volvon i kylskåpet och avläsa tempen i bilen på appen...
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

flaska.jpg
Here we go...FÖTÖ is here...
Den kanske inte är vackrast just nu, men prototypen fungerade klockrent.
Ingen blå display @skogass utan blåtandskopplad till mobilen....( blått som blått..)

Och som den skarpsynte ser, så glömdes porten i kylen och blev för kall....

Anders
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

:mrgreen:

Snyggt
Skriv svar