Sänka ph

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Sänka ph

Inlägg av AndersF »

Stockholmsvattnet har ett ph på 8,5. Jag ska brygga en lager där receptet säger att lakvattnet (ca 15 liter i detta fall) skall hålla ett ph på 5,7 - 6,5.

Hur påverkas det färdiga ölet om jag struntar i att behandla vattnet?

Hur gör jag för att sänka ph till 5,7 - 6,5?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Sänka ph

Inlägg av Drake »

Använd mjölksyra i mäsken. Lakvattnet vet jag inte så mycket om eftersom jag inte lakar och egentligen är vattnets ph oväsentligt. Det är den kvarvarande alkaliniteten eller RA på engelska som är viktig, samt att vörten håller rätt ph. Men just stockholmsvatten och ljusa öl tenderar att få ett högt vört-ph. Du kan också hälla i lite kalciumklorid/sulfat. 5,2 vid mäsktemp är optimalt. Har du ett ph över 6 riskerar du att utvinna tanniner och så får du ett sämre utbyte. Innan jag började vattenbehandla hade jag ofta en lite fadd bismak som jag inte tror berodde på tanniner, så förmodligen är det mer som påverkas. Mina öl bllir i alla fall bra mycket bättre sedan jag började justera ph.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Som en tumregel kan du tillsätta 1ml mjölksyra per 10l lakvatten.

Du kommer inte få några problem om du inte gör det.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Bee skrev:Som en tumregel kan du tillsätta 1ml mjölksyra per 10l lakvatten.
Avser det 80-procentig mjölksyra? (Vilket jag har).

Finns det andra koncentrationer?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Rotsac skrev:
Bee skrev:Som en tumregel kan du tillsätta 1ml mjölksyra per 10l lakvatten.
Avser det 80-procentig mjölksyra? (Vilket jag har).

Finns det andra koncentrationer?
Japp.
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersF »

Tack för tipsen. 2ml till 20 liter lakvatten...... En tesked är ca 5ml så det är inga mängder som ska i.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Tycker det låter lite, i alla fall om du ska justera mäsken. Vilket förmodligen är viktigare.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Drake skrev:Tycker det låter lite, i alla fall om du ska justera mäsken. Vilket förmodligen är viktigare.
Varför tycker du det? Han har inte frågat något om pH justering av mäsken, eller skrivit något om sin maltnota.

Att pH justera sitt lakvatten är lätt, det motverkar bara att pH stiger under lakningen. Att lära sig justera mäskens pH är desto svårare och oftast inte alls nödvändigt för att uppnå ett fantastiskt resultat.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Tja, det var ju bara ett tips i all välmening eftersom jag själv har problem med att ph stiger för mycket med ljusa öl och nu var ju avsikten att göra en lager med Stockholmsvatten, och de flesta lager är ju rätt ljusa. Och seriöst, hur svårt är det att doppa en ph-sticka i vörten och droppa i lite mjölksyra tills man hamnar rätt?
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Det finns ju en del verktyg bland bryggarprogrammen att ha som ett stöd. Om man har en vattenanalys att mata in. Jag har precis börjat experimentera lite med det, men jag tar de föreslagna doseringarna som en inriktning, och testar mig fram till min metod och mina behov.

Första gången jag testade det följde jag bs exakt, och fick ett alldeles för lågt pH......

Men visst är det klurigare, det är ju fler saker än vatten att ta hänsyn till. Och det blev bra öl innan experimenten också.
//Perwaste
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Drake skrev:Tja, det var ju bara ett tips i all välmening eftersom jag själv har problem med att ph stiger för mycket med ljusa öl och nu var ju avsikten att göra en lager med Stockholmsvatten, och de flesta lager är ju rätt ljusa. Och seriöst, hur svårt är det att doppa en ph-sticka i vörten och droppa i lite mjölksyra tills man hamnar rätt?
Absolut välmenande, det kändes lite pådyvlande bara. (Jag kan vara likadan, som du vet... Svårt med nyanser i text...)

Stockholmsvatten är väldigt mjukt och även om det är mineralfattigare i Pilzen så är vi inte långt ifrån.

Visst att doppa en pH strip och justera är relativt enkelt, jag tänkte dessutom på justering med salter så jag läste in mer än vad som behövdes.
Jag tycker iofs att strips och mjölksyra i mäsken är knepigt eftersom det tar ett tag mellan varje tillsats och stabilisering av pH.

Jag håller iallafall fast vid att det inte behövs pH justering i mäsken, och egentligen inte heller i lakvattnet om man har VA från en Stockholmskommun. Inte som nybörjare iallafall.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Nä, visst går det utan också, men det blir bättre med. :wink:
Dessutom är kanske problemet mindre när man inte kör biab som jag. Behandlar jag inte hamnar jag ofelbart på 6-6,5 och det gör skillnad på smaken!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Om man vill justera ph med salter så kan jag återigen rekommendera den här sidan:
http://nomograph.babbrewers.com

Det krävs inte någon högre intelligens eller erfarenhet att fylla i den och man får direkt ett svar på hur mycket man ska tillsätta för att hamna rätt direkt. Funkar klockrent varje gång!
En viss kunskap om vad de olika salterna ger för smakbidrag skadar iofs inte så man inte hamnar på orimliga nivåer av något ämne, men i vårt vatten brukar det inte hända.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Drake skrev: Dessutom är kanske problemet mindre när man inte kör biab som jag. Behandlar jag inte hamnar jag ofelbart på 6-6,5 och det gör skillnad på smaken!
Hmm konstigt, har inte upplevt någon massiv förändring av pH när jag bytt process.
Hur mycket karbonater har du i vattnet egentligen? Stämmer dina pH strips?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Bee skrev: Hmm konstigt, har inte upplevt någon massiv förändring av pH när jag bytt process.
Hur mycket karbonater har du i vattnet egentligen? Stämmer dina pH strips?
53 ppm enligt reningsverket och det verkar stämma hyggligt med mina mätningar. Ligger runt 2-3 dH på både GH och KH. Men på sommaren så mäter jag KH flera gånger i veckan eftersom jag har koifiskar och vill undvika en ph-krasch. Försöker ligga så lågt det går utan en ph-krasch för dom gillar ett lågt TDS. Verkar som dom har praktikanter på reningsverket på sommaren som inte kan hålla fingrarna i styr för ibland är KH under 1 dH. Har dropptester, stickor och elektronisk ph-mätare så det stämmer nog. Kommer ditt vatten också från Norsborgs reningsverk?
Skriv svar