Hej allihopa! Tänkte lägga upp mitt bygge av ett fermenteringskåp. Lite skrytbygge blev det. Men jag älskar att skapa, så det brukar sluta med överdrift.
Började med att köpa en lämplig begagnad rostfri kyl. Märket var av en ovanlig sort, men jag gillade designen och att den var så rymlig invändigt.
Steg två var att göra upp hål i sidan för kommande värmepaket. Anslutningarna är ett hopkok av vanliga 100mm ventilationsdelar.
Vidare blev det att bygga värmepaket. Det gjorde jag med hjälp av en värmefläkt från bauhaus. Denna tyckte jag var mest lämplig då den var rund och inte levererade så hög effekt. Det skulle visa sig att ptc-elementet var delat i fyra lika stora delar. Detta innebar att jag kunde köra på 500w, vilket är tillräckligt.
Jag vale att tejpa alla skarvar med aluminiumtejp. Detta för att slippa läckage och vassa skruvar på insidan av röret. Som kanske syns på bilden? Så passar 160mm ventilationsdelar på fläkten. Efter lite modifieringar dock.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Senast redigerad av Fredrik Bergkvist den måndag 2017-02-06 17:32, redigerad totalt 3 gånger.
Då kom de laserskurna hyllorna och delarna till att klä in värmepaketet, samt frontpanelen på plats. Valde att använda stc1000 deluxe, en hygrostat, lite lampor, av/på vred och ett vred som ger möjligheten att välja 500 eller 1000w.
Drake skrev:Snyggt!
Men vad ska du använda det till?
Hej! Tack
Jäsa i rätt temperatur. Verkstan den står i håller max 13 grader en dålig vinterdag. Ibland nere på 8 grader. Och på sommaren blir det lite för varmt. Änsålänge har vi lyckats jäsa i temperaturer med 0,2 graders felmarginal. Sen hur pass viktigt det är att hålla en så pass nogrann temp vet jag inte. Men tittar man i recept från t.e.x beersmith, så anger man alltid en exakt temp verkar det som.
Jättefint bygge.
Själv kör jag med kylskåp, som dom är. Med en 45w värmekälla och en stc. Styr mina med 0.2 i noggrannhet. Rummet är dåligt isolerat och ett direkt el element på lägsta. (snål)
Judgecc skrev:Jättefint bygge.
Själv kör jag med kylskåp, som dom är. Med en 45w värmekälla och en stc. Styr mina med 0.2 i noggrannhet. Rummet är dåligt isolerat och ett direkt el element på lägsta. (snål)
Tack
Jag tycker om att bygga saker [emoji16]
Och det tenderar att gå överstyr (ibland)
Har du givare i mäsken och utanför?
Ja så kan det absolut bli. Kan man så varför inte.
Jag mäter temperatur via isolerad givare mot jäshinken. Har diskuterats många gånger här. Huruvida det skulle vara tillräckligt exakt. Tro mig, det är det. Har funkat utmärkt i några år nu.
Men det är väl som med det mesta inom bryggning. Funkar det och ger bra resultat så byt inte system eller tillvägagångssätt i onödan.