Ganska grön på det här med bryggning, har min andra helmäskningomgång på primärjäsning nu, tredje bryggningen totalt. De första omgångarna blev mot förmodan goda!
Har ett påsar malt kvar av tidigare bryggningar, lite basmalt och mkt mer karamellmalt. Jag tänkte att det kan vara kul att testa på att brygga på resterna, mest för att se om det blir nåt. Om jag slänger ihop nåt sånt här:
Viking pale ale malt 400g (41%)
Breiss Caramel malt 60 L 250g (25%)
Viking Cara pale malt 250g (25%)
Havreflingor 80g (8%) (Hört att havre ska göra smaken rundare och fylligare?)
Receptvolym 5 liter
EBC 58
OG 1.031
Jäst US-05
IBU:? Typ 40 eller nåt? (Har mängder av galena och palisade att ta av)
Har inte mer basmalt, men mer av karamellmalterna. Kan man dra på med mer av dem?
OG:n är låg. Kan jag tillsätta bryggsocker, strösocker eller nåt annat man kan tros ha hemma för att höja den?
Är såna här äventyr värt besväret, eller är det dömt att misslyckas?
Helt klart nybörjar-okunskap, men om nån har svar så är jag tacksam för det!
Rest-recept. Möjligt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Rest-recept. Möjligt?
Det bör gå att göra vettig öl genom skafferirensning.
Dock tycker jag ditt recept verkar lite off. Det jag noterar är mängden karamellmalt som verkar vara lite väl högt (tillsammans är det ju halva maltmängden). Skulle nog tycka att man kan hålla den mellan 10-20% totalt.
Kanske skall man inte vara så petig med att man måste inskränka sig till att bara rensa skafferiet, basmalt kan man gott kosta på sig att köpa nytt - det är ju något som går åt hela tiden. Med mer basmalt så får du upp OGt, och dessutom så är det väl så att det är basmalten som bidrar med enzymerna till mäskningen.
Brukar du bara brygga 5L-satser? I så fall är det ju rätt mycket arbete du lägger ner på en förhållandevis liten mängd öl.
Tillägg: ett bra tips är att kolla recept som du vet (eller kan anta) är bra, där kan du se vad som är normala mängder av de olika maltsorterna. Håller du dig i rätt härader så blir det ganska svårt att hamna helt uppåt väggarna.
Dock tycker jag ditt recept verkar lite off. Det jag noterar är mängden karamellmalt som verkar vara lite väl högt (tillsammans är det ju halva maltmängden). Skulle nog tycka att man kan hålla den mellan 10-20% totalt.
Kanske skall man inte vara så petig med att man måste inskränka sig till att bara rensa skafferiet, basmalt kan man gott kosta på sig att köpa nytt - det är ju något som går åt hela tiden. Med mer basmalt så får du upp OGt, och dessutom så är det väl så att det är basmalten som bidrar med enzymerna till mäskningen.
Brukar du bara brygga 5L-satser? I så fall är det ju rätt mycket arbete du lägger ner på en förhållandevis liten mängd öl.
Tillägg: ett bra tips är att kolla recept som du vet (eller kan anta) är bra, där kan du se vad som är normala mängder av de olika maltsorterna. Håller du dig i rätt härader så blir det ganska svårt att hamna helt uppåt väggarna.
Ok, tack Skyking! Jag får tänka om lite, och vänta på nästa leverans av basmalt.
Jag har hört om att inte använda mer än 20% karamellmalt, men tänkte att det var per sort. Det är ju såklart totalen som räknas.
Och nej, jag har förstått att många brygger 5-literssatser återkommande, men själv så brygger jag i brist på större kokkärl "vanligtvis" 10-11 liter. Fördelen med det är att det är inte så mycket man måste hälla bort om det skulle bli helt odrickbart!
Tack för tipsen! Låter ju så självklart när du skriver det, men inte slagit mig innan.
Jag har hört om att inte använda mer än 20% karamellmalt, men tänkte att det var per sort. Det är ju såklart totalen som räknas.
Och nej, jag har förstått att många brygger 5-literssatser återkommande, men själv så brygger jag i brist på större kokkärl "vanligtvis" 10-11 liter. Fördelen med det är att det är inte så mycket man måste hälla bort om det skulle bli helt odrickbart!
Tack för tipsen! Låter ju så självklart när du skriver det, men inte slagit mig innan.
- kamelryttarn
- Torrhumlare

Jag hade testat, men precis som du skriver tillsatt socker. Det är inte säkert det blir den godaste öl du bryggt men kan säkerligen ge en del värdefulla erfarenheter. Mäska runt 62-62 grader och koka av tills du känner dig nöjd med SG. Tillsätt socker när jäsningen kommit igång lite så får du förhoppningsvis aningen torrare öl än du fått annars. Man lär sig väldigt mycket av att experimentera.