Enkärlsbryggverk med Patina 36 (RIMS/BIAB)
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Enkärlsbryggverk med Patina 36 (RIMS/BIAB)
Är inne på att förenkla min bryggsetup genom att bygga om till enkärlsprincipen, och utgår då från en Patina 36 literskittel. På Patinan har jag idag en svetsad triclamp där jag monterat en kulventil. Tanken är att tillverka ett maltrör likt Grainfather och cirkulera med min March-pump. Patinan värms med en Hendi induktionshäll på 3500W (har 16A trefas att tillgå).
Maltröret tänker jag tillverka i samma stil som ett betydligt större maltrör jag nyligen tillverkat till vårt bryggkollektiv. Detta maltrör är mått-tillverkat av 1mm plåt i sidorna och 2mm i botten. Slitsarna är uppskurna med 1mm kapskiva medvinkelslipen. Därefter ett tidsödande jobb att fila och slipa bort alla vassa spån och grader från slitsarna. Maltröret hängs i detta fall upp i kedjor medans det yttre kärlet sänks (står på en stor pallyft). Hur som helt fungerar detta maltrör väldigt bra vid ett första test i bryggkollektivet så jag vill fortsätta på samma spår men i mindre skala med Patinan.
Ett maltrör i 1mm plåt och 2mm botten blir lite väl kraftigt för den lilla Patinan, så jag är inne på om det är enklare och billigare att modifiera en Biltemakastrull och använda den som maltrör i Patinan 36L. Någon som provat?
Diametern på Patina 36 liters är 36cm och enligt Biltemas sida har deras kittel diameter 32cm. Aningen lite då jag vill ha så lite vört som möjligt mellan kärlen.
Tanken är sedan att styra pump och Hendi under mäskning via telefonen/platta via en Raspberry. Efter avslutat mäskning lyfts maltsilen långsamt medans lakvatten tillsätts från ovan.
Så första steget är att hitta ett lämpligt maltrör. Jag tror botten på Biltemakitteln blir väl sladdrig om den slitsas upp med många slitsar. 2mm-botten på kollektivets bryggverk är väldigt stabil även med slitsarna. Jag vill ha så många slitsar som det bara går för att få bra genomflöde under cirkulationen. Min tänkte med Biltemakitteln är då att såga ut botten och istället svetsa dit en 2mm slitsad botten. Om man sparar en smal fläns var den gamla botten blir passningen av nya botten och hålet inte så noga, och svetsningen går enkelt då den endast behöver punkas dit.
Kommentarer så här långt från er alla påhittiga och mekande bryggare där ute? Någon som tror det kan bli problem med genomflödet för ett smidig RIMS/BIAB?
Maltröret tänker jag tillverka i samma stil som ett betydligt större maltrör jag nyligen tillverkat till vårt bryggkollektiv. Detta maltrör är mått-tillverkat av 1mm plåt i sidorna och 2mm i botten. Slitsarna är uppskurna med 1mm kapskiva medvinkelslipen. Därefter ett tidsödande jobb att fila och slipa bort alla vassa spån och grader från slitsarna. Maltröret hängs i detta fall upp i kedjor medans det yttre kärlet sänks (står på en stor pallyft). Hur som helt fungerar detta maltrör väldigt bra vid ett första test i bryggkollektivet så jag vill fortsätta på samma spår men i mindre skala med Patinan.
Ett maltrör i 1mm plåt och 2mm botten blir lite väl kraftigt för den lilla Patinan, så jag är inne på om det är enklare och billigare att modifiera en Biltemakastrull och använda den som maltrör i Patinan 36L. Någon som provat?
Diametern på Patina 36 liters är 36cm och enligt Biltemas sida har deras kittel diameter 32cm. Aningen lite då jag vill ha så lite vört som möjligt mellan kärlen.
Tanken är sedan att styra pump och Hendi under mäskning via telefonen/platta via en Raspberry. Efter avslutat mäskning lyfts maltsilen långsamt medans lakvatten tillsätts från ovan.
Så första steget är att hitta ett lämpligt maltrör. Jag tror botten på Biltemakitteln blir väl sladdrig om den slitsas upp med många slitsar. 2mm-botten på kollektivets bryggverk är väldigt stabil även med slitsarna. Jag vill ha så många slitsar som det bara går för att få bra genomflöde under cirkulationen. Min tänkte med Biltemakitteln är då att såga ut botten och istället svetsa dit en 2mm slitsad botten. Om man sparar en smal fläns var den gamla botten blir passningen av nya botten och hålet inte så noga, och svetsningen går enkelt då den endast behöver punkas dit.
Kommentarer så här långt från er alla påhittiga och mekande bryggare där ute? Någon som tror det kan bli problem med genomflödet för ett smidig RIMS/BIAB?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Enkärlsbryggverk med Patina 36 (RIMS/BIAB)
Jag använder en biltemagryta som maltpipa.
Blev väl lite engagerad när jag borrade hålen för det blev alldeles för många hål. Kunde stoppat och inte borrat hela vägen upp

Passar som handsken i min 36liters gryta. Fick ta bort handtaget och bygga ett eget bara.
Blev väl lite engagerad när jag borrade hålen för det blev alldeles för många hål. Kunde stoppat och inte borrat hela vägen upp

Passar som handsken i min 36liters gryta. Fick ta bort handtaget och bygga ett eget bara.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Perfekt info! Men du måste väl skojja att du borrat alla de hålen för hand?
Kör du med BIAB-påse i maltpipan? Vilken mäskeffektivitet kommer du upp i?
? Diameter på hålen? Det sägs att slitsar skall vara effektivare än hål. Jag antar att det beror på att det lätt hamnar ett maltkorn/skrot i ett hål, vilken inte kan ske på samma sätt i en slits.
Lutar absolut åt Biltemagrytan för min del också!
Eftersom jag kommer köra med lakvatten blir det i praktiken flödeslakning, och jag vill då endast ha hålen i botten. Börjar så iallafall.
? Diameter på hålen? Det sägs att slitsar skall vara effektivare än hål. Jag antar att det beror på att det lätt hamnar ett maltkorn/skrot i ett hål, vilken inte kan ske på samma sätt i en slits.
Eftersom jag kommer köra med lakvatten blir det i praktiken flödeslakning, och jag vill då endast ha hålen i botten. Börjar så iallafall.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Lekte lite med uträkningar för volymer för att få en uppfattning om hur systemet kommer se ut. Ser att det i exemplet bara finns utrymme för 5 liter lakvatten.
Jag kör oxå med en Biltema som maltrör.
I ett kärl med 36cm diameter, håller dock på att skarva med en bit till av en Biltema för att få 10cm högre pipa.
Jag löste silen i botten med en Lauterhelix istället. Till den gjorde jag oxå en ventil så jag kan öppna och stänga flödet från Lauterhelixen. Detta för att kunna pumpa vört ner i malten och låta den cirkulera uppåt och rinna över kanten.

I ett kärl med 36cm diameter, håller dock på att skarva med en bit till av en Biltema för att få 10cm högre pipa.
Jag löste silen i botten med en Lauterhelix istället. Till den gjorde jag oxå en ventil så jag kan öppna och stänga flödet från Lauterhelixen. Detta för att kunna pumpa vört ner i malten och låta den cirkulera uppåt och rinna över kanten.
Jag har en 36l gryta med maltpipa i, botten är av rostfritt nät med 2mm maska.
Med en RPi styrd Hendi som värmekälla
Med en RPi styrd Hendi som värmekälla
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Fina maltrör och maltpipor!
Ahm, funkar nätet bra? Tendenser till att bädden inte tillåter det flöde du vill ha. Hur snabbt kan ni recirkulera?
Ahm, funkar nätet bra? Tendenser till att bädden inte tillåter det flöde du vill ha. Hur snabbt kan ni recirkulera?
Har hittills bara kört med butiksmald malt, oftast har det fungerat bra. Brukar röra i bädden efter några minuter då malten har "svällt" så att det blivit stopp de första gångerna. Har även varit med om att en ovanligt mjölig (väldigt mjölig) krossning täppt till toppen på bädden så jag fått skrapa bort "locket". Kör med chugger-pump med inloppskranen strypt till gissningsvis halva arean, har inga siffror på flödet. Körde solarpump i början å den kunde nästan köra fullt i gynsamma krossningar.Fredrik Nivert skrev:Ahm, funkar nätet bra? Tendenser till att bädden inte tillåter det flöde du vill ha. Hur snabbt kan ni recirkulera?
Nu har jag skaffat en kvarn för att förstå vad som händer när ...
Edit, nätet släpper igenom lite maltkross, mycket cirkuleras upp till toppen igen och filtreras bort. Antagligen kan man gå ner lite i maskstorlek om man kommer över sånt nät.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Mindre maskor borde inte göra någon större skillnad om man bara har skal kvar i malten som kan skapa en filterbädd.AHm skrev:Antagligen kan man gå ner lite i maskstorlek om man kommer över sånt nät.
Hur lyfter ni maltröret?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Hade jag gjort det idag hade jag bara borrat hål (Ø3mm) i botten och kanske en dm upp på sidan. Eller slitsat som din botten, snyggt! Jag använde en bit hålad plåt som mall och borrade vartannat hål. Det var ett månadsprojekt så jag borrade kanske 10-15 minuter åt gången. Att borra var inte så mödosamt, gradningen var värre.Fredrik Nivert skrev:Perfekt info! Men du måste väl skojja att du borrat alla de hålen för hand?Kör du med BIAB-påse i maltpipan? Vilken mäskeffektivitet kommer du upp i?
Nepp, ingen påse. Jag krossar malten med egenbyggd kross, med den får jag hela skal och mer eller mindre mjöl av maltkärnan. Den krossar kornet men lämnar grodden eller vad det är innerst i kärnan hel så när jag mäskar ligger det små groddämnen på ytan och flyter. Effektiviteten brukar ligga på mellan 85-95% beroende på vilken malt jag använder. Pilsnermalt är i den övre halvan och pale ale malt i den nedre.
Det rinna inte vört på sidan av maltpipan när jag lakar, trots hålen, bädden blir tät i kanterna och sjunker ihop i mitten så det blir en håla som lakvattnet kan hällas i. Normalt har jag 4,2-4,8kg malt till 25liter mäskvatten, av det får jag ut 27-28liter i jäskärlet med OG 1.045-1.055.
Har ingen aning om jag gör rätt. De första gångerna jag bryggde provade jag biab men med tygpåse var det ett öde att röra i mäsken, man fastnade hela tiden med sleven. Det var därför jag byggde en stålpåse.
Jag har provat lite fram och tillbaka på hur jag ska få en klar vört vid lakning, det drösar igenom en hel del smått jox eftersom hålens storlek kanske är i största laget. Enklast är att lyfta upp maltpipan som man gör på braumeister, återcirkulera den första litern och sila vörten i kokgrytan via en humlefälla jag byggde som blev för liten. Antingen lakar jag med maltpipan i upplyft läge med 4-5liter 80° vatten eller så ställer jag ner maltpipan i grytan igen när grytan är tom på vört och fyller upp med 6-8 liter 80° vatten. Blir väl lite som maxibiab.
Det är en tidig bild på min gryta ser jag, numera sitter det klackar på utsidan av maltpipan som kan stå på en lös fläns jag lägger på grytan när det är dags för lakning.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Tack Pilsnerkokaren! Jättebra med lite siffror från verkligheten. Känns som mina uträkningar stämmer ganska bra. Om du mäskar in 4,8kg malt med 25 liter vatten måste du ha liten volym under maltröret. Vet hur långt du har från botten på din Patina till botten på maltröret? Står den på "ben"?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag har den stående direkt på botten i grytan när jag mäskar. Värmekällan är gasol och när jag värmer rör jag mer eller mindre hela tiden i mäsken med en mäskpaddel som har termometer i sig. Har funderat på RIMS men det skulle mest vara för att få bygga något
Har lärt mig brygga genom mina egna misstag och funderingar, tydligen har jag bl a för mycket vatten/kg malt.
Hade jag lyckats få min mäskeffektivitet genom arbete och funderingar hade jag varit stolt, men nu har jag den bara utan veta varför. Kan det vara mäskschemat eller kanske krossen? Har ingen aning så jag kör på "funkar det? Ändra inget"
Anledningen till att jag inte lakar med mer än 4-5liter är att sen är grytan full och jag har vört så det räcker med önskad sockerhalt. De gångerna jag lakat med mer har jag kokt ner den vörten till hälften och spätt med efter koket. Men då har jag fått öl som blivit starkare än vad jag ville. Ett rätt angenämt problem egentligen, men jag vill ha min öl mellan 4,2-5% så det händer sällan.
Har lärt mig brygga genom mina egna misstag och funderingar, tydligen har jag bl a för mycket vatten/kg malt.
Hade jag lyckats få min mäskeffektivitet genom arbete och funderingar hade jag varit stolt, men nu har jag den bara utan veta varför. Kan det vara mäskschemat eller kanske krossen? Har ingen aning så jag kör på "funkar det? Ändra inget"
Anledningen till att jag inte lakar med mer än 4-5liter är att sen är grytan full och jag har vört så det räcker med önskad sockerhalt. De gångerna jag lakat med mer har jag kokt ner den vörten till hälften och spätt med efter koket. Men då har jag fått öl som blivit starkare än vad jag ville. Ett rätt angenämt problem egentligen, men jag vill ha min öl mellan 4,2-5% så det händer sällan.
En fundering kring maltpipor, varför gör alla så stort glapp mellan maltpipa och kokkärl? Hade jag maltpipa så skulle jag vilja att den slickade kokkärlets väggar för att få ut största möjliga mäskvolym. Antar att maltpipan så att säga suger fast så den blir svår att lyfta om man gör för snäv passning? Men eftersom ALLA, hembyggen såsom färdiga bryggverk verkar ha ett rejält glapp mellan kittel och pipa så finns det kanske någon avgörande fördel med detta som jag missar?
Mitt drömbryggverk har 60L volym på kärlet och en 50L maltpipa som man kan mäska 16kg malt i. Då bör man kunna göra 38L (10gallon) öl upp till OG70 eller liknande samt att man får tumma på volymen om man vill göra högre OG än så. Samtidigt borde det gå att göra 19L (5gallon) låg OG öl om man skulle vilja det. Den flexibiliteten tycker jag saknas i samtliga färdiga bryggverk, närmst ligger kanske Grainfather, en sådan fast i större utförande samt att den värmer med induktion och har en rejälare pump vore drömmen.
MVH
//NJN
PS: Vettigt bygge i den här tråden, men satsa på en större maltpipa än Biltemakastrullen om möjligt.
Mitt drömbryggverk har 60L volym på kärlet och en 50L maltpipa som man kan mäska 16kg malt i. Då bör man kunna göra 38L (10gallon) öl upp till OG70 eller liknande samt att man får tumma på volymen om man vill göra högre OG än så. Samtidigt borde det gå att göra 19L (5gallon) låg OG öl om man skulle vilja det. Den flexibiliteten tycker jag saknas i samtliga färdiga bryggverk, närmst ligger kanske Grainfather, en sådan fast i större utförande samt att den värmer med induktion och har en rejälare pump vore drömmen.
MVH
//NJN
PS: Vettigt bygge i den här tråden, men satsa på en större maltpipa än Biltemakastrullen om möjligt.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

För min del fanns biltemagrytan redan.
Med 4,5kg malt har jag kanske 1dm maltbädd så minskar jag på vattnet får jag nog i 8kg malt utan några större problem. Inget jag siktar på, jag har byggt mitt utrustning för att få 28-30liter färdig öl från jäskärlet.
Med 4,5kg malt har jag kanske 1dm maltbädd så minskar jag på vattnet får jag nog i 8kg malt utan några större problem. Inget jag siktar på, jag har byggt mitt utrustning för att få 28-30liter färdig öl från jäskärlet.
+1 på den!!! Tills dess Biab-ar jag alla dar i veckan!Hjulbult skrev:En fundering kring maltpipor, varför gör alla så stort glapp mellan maltpipa och kokkärl? Hade jag maltpipa så skulle jag vilja att den slickade kokkärlets väggar för att få ut största möjliga mäskvolym. Antar att maltpipan så att säga suger fast så den blir svår att lyfta om man gör för snäv passning? Men eftersom ALLA, hembyggen såsom färdiga bryggverk verkar ha ett rejält glapp mellan kittel och pipa så finns det kanske någon avgörande fördel med detta som jag missar?