Vad kostar det egentligen?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Vad kostar det egentligen?
Har hört så himla många olika varianter på vad det faktiskt kostar att starta ett nano eller mikrobryggeri.
Men är det någon här som faktiskt har gjort en budget? I flera storleks nivåer av bryggerier?
Tips annars på någon som har gjort en utförlig uträkning?
Tack och bock
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Men är det någon här som faktiskt har gjort en budget? I flera storleks nivåer av bryggerier?
Tips annars på någon som har gjort en utförlig uträkning?
Tack och bock
Re: Vad kostar det egentligen?
Det är för att det kostar så himla olika.
Men det beror på vilken volym du tänkt brygga och kan sälja.
Ja, jag har gjort matematiken, men jag lägger inte ut mina ark.
Däremot kan du få veta att det för mindre satser kostar ca 4kr för flaska, etikett och enfärgad kapsyl + kostnad för ölet + alkoholskatt + vinst + moms.
Vill du dessutom sälja till systemet så får du räkna betydligt mer komplicerat.
Däremot kan du få veta att det för mindre satser kostar ca 4kr för flaska, etikett och enfärgad kapsyl + kostnad för ölet + alkoholskatt + vinst + moms.
Ok. Tack för svar!
// Jonas
varför inte detBee skrev:Det är för att det kostar så himla olika.
// Jonas
Toppen! Tackar
Det en del tid nedlagt på det arket, vilket jag inte ger bort gratis. Dessutom tycker jag att om man verkligen vill veta bör man tänka igenom och göra de grundläggande kalkylerna själv.
Senast redigerad av Bee den fredag 2017-01-13 00:33, redigerad totalt 1 gång.
Hej.
Jag har startat ett bryggeri, om du (trådskaparen) har seriösa funderingar runt kostnader behöver du speca lite mer exakt vad du vill veta.
Grundförutsättningen är dock att du har omfattande erfarenhet av att brygga bra öl som hemmabryggare först, att börja spåna på ett bryggeri innan man har väldigt bra koll på ölbryggning är säker kul men inte så seriöst
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har startat ett bryggeri, om du (trådskaparen) har seriösa funderingar runt kostnader behöver du speca lite mer exakt vad du vill veta.
Grundförutsättningen är dock att du har omfattande erfarenhet av att brygga bra öl som hemmabryggare först, att börja spåna på ett bryggeri innan man har väldigt bra koll på ölbryggning är säker kul men inte så seriöst
Har full respekt för det. Att allt inte är "open source"Bee skrev:Det en del tid nedlagt på det arket, vilket jag inte ger bort gratis. Dessutom tycker jag att om man verkligen vill veta bör man tänka igenom och göra de grundläggande kalkylerna själv.
// Jonas
Snyggt Ceder att du ställer din expertis till förfogande, det är nog många som har frågor och funderingar och det är tacksamt att man kan få ta del av den.Ceder skrev:Hej.
Jag tror det hjälper många att kanske lugna sig lite
// Jonas
Kolla med Humlegården, de har lösningar för bryggerier, de kan säkert hjälpa dig att ta fram ett pris mellan tummen och pekfingret.