Humlegårdens Sommarsaison
Postat: tisdag 2017-01-10 22:42
Tjena!
Imorgon är det bryggdags och den här gången blir det att brygga humlegårdens sommarsaison!
Jag tänkte brygga med biab-metoden och har några sista funderingar om receptet.
Här är receptet:
Volym: 20 liter
OG: 1039
FG: 1005
4,5 % alkohol
BU 23
Malt
3 kg pilsnermalt
400 g vetemalt
15 g koriander i mäsken
Humle
10 g Motueka (30 min)
25 g Motueka (15 min)
35 g Motueka (3 min)
Kryddning
1 tsk nykrossad svartpeppar sista 7 min i koket och skal av en ½ citron i en påse i jäshinken strax före upptappning. Citronskalen behöver bara kort kontakttid, ca 5-8 timmar.
Jäst
White Labs WLP565 Belgian Saison I
Mäska vid 64°C i 60 minuter, koka 75 minuter med humlegivor enligt ovan, kyl vörten och jäs vid 20 - 30 °C.
Funderingar:
Min kastrull är lite större än min induktionsplatta och jag är rädd att koket inte håller i sig om jag inte har locket på. (därmed dyker chansen upp för DMS antar jag)
Hur ska jag förhålla med med locket? bör jag köra utan?
Är inte helt 100% på om jag tänker rätt med vattenmängden, behöver bara nån som kontrollerar så jag inte har glömt något.
(0,37x3.4) = 1,2 L som malten suger åt sig
Bortkok = 4 liter på 75 min
Ca 1 liter "svammel" borde vara kvar i botten av kokkärlet.
Så jag behöver Ca 27 Liter vatten som startmängd?.
Tack på förhand!!
Med vänlig hälsning Lukas
Imorgon är det bryggdags och den här gången blir det att brygga humlegårdens sommarsaison!
Jag tänkte brygga med biab-metoden och har några sista funderingar om receptet.
Här är receptet:
Volym: 20 liter
OG: 1039
FG: 1005
4,5 % alkohol
BU 23
Malt
3 kg pilsnermalt
400 g vetemalt
15 g koriander i mäsken
Humle
10 g Motueka (30 min)
25 g Motueka (15 min)
35 g Motueka (3 min)
Kryddning
1 tsk nykrossad svartpeppar sista 7 min i koket och skal av en ½ citron i en påse i jäshinken strax före upptappning. Citronskalen behöver bara kort kontakttid, ca 5-8 timmar.
Jäst
White Labs WLP565 Belgian Saison I
Mäska vid 64°C i 60 minuter, koka 75 minuter med humlegivor enligt ovan, kyl vörten och jäs vid 20 - 30 °C.
Funderingar:
Min kastrull är lite större än min induktionsplatta och jag är rädd att koket inte håller i sig om jag inte har locket på. (därmed dyker chansen upp för DMS antar jag)
Hur ska jag förhålla med med locket? bör jag köra utan?
Är inte helt 100% på om jag tänker rätt med vattenmängden, behöver bara nån som kontrollerar så jag inte har glömt något.
(0,37x3.4) = 1,2 L som malten suger åt sig
Bortkok = 4 liter på 75 min
Ca 1 liter "svammel" borde vara kvar i botten av kokkärlet.
Så jag behöver Ca 27 Liter vatten som startmängd?.
Tack på förhand!!
Med vänlig hälsning Lukas