Sida 1 av 1

Humlegårdens Sommarsaison

Postat: tisdag 2017-01-10 22:42
av lukedaduke
Tjena!

Imorgon är det bryggdags och den här gången blir det att brygga humlegårdens sommarsaison!
Jag tänkte brygga med biab-metoden och har några sista funderingar om receptet.
Här är receptet:

Volym: 20 liter
OG: 1039
FG: 1005
4,5 % alkohol
BU 23

Malt
3 kg pilsnermalt
400 g vetemalt
15 g koriander i mäsken

Humle
10 g Motueka (30 min)
25 g Motueka (15 min)
35 g Motueka (3 min)

Kryddning
1 tsk nykrossad svartpeppar sista 7 min i koket och skal av en ½ citron i en påse i jäshinken strax före upptappning. Citronskalen behöver bara kort kontakttid, ca 5-8 timmar.

Jäst
White Labs WLP565 Belgian Saison I 

Mäska vid 64°C i 60 minuter, koka 75 minuter med humlegivor enligt ovan, kyl vörten och jäs vid 20 - 30 °C.

Funderingar:

Min kastrull är lite större än min induktionsplatta och jag är rädd att koket inte håller i sig om jag inte har locket på. (därmed dyker chansen upp för DMS antar jag)
Hur ska jag förhålla med med locket? bör jag köra utan?

Är inte helt 100% på om jag tänker rätt med vattenmängden, behöver bara nån som kontrollerar så jag inte har glömt något. :D

(0,37x3.4) = 1,2 L som malten suger åt sig
Bortkok = 4 liter på 75 min
Ca 1 liter "svammel" borde vara kvar i botten av kokkärlet.

Så jag behöver Ca 27 Liter vatten som startmängd?.

Tack på förhand!! :)

Med vänlig hälsning Lukas

Re: Humlegårdens Sommarsaison

Postat: torsdag 2017-01-12 23:25
av Humlegatan
lukedaduke skrev:Tjena!

Imorgon är det bryggdags och den här gången blir det att brygga humlegårdens sommarsaison!
Jag tänkte brygga med biab-metoden och har några sista funderingar om receptet.
Här är receptet:

Volym: 20 liter
OG: 1039
FG: 1005
4,5 % alkohol
BU 23

Malt
3 kg pilsnermalt
400 g vetemalt
15 g koriander i mäsken

Humle
10 g Motueka (30 min)
25 g Motueka (15 min)
35 g Motueka (3 min)

Kryddning
1 tsk nykrossad svartpeppar sista 7 min i koket och skal av en ½ citron i en påse i jäshinken strax före upptappning. Citronskalen behöver bara kort kontakttid, ca 5-8 timmar.

Jäst
White Labs WLP565 Belgian Saison I 

Mäska vid 64°C i 60 minuter, koka 75 minuter med humlegivor enligt ovan, kyl vörten och jäs vid 20 - 30 °C.

Funderingar:

Min kastrull är lite större än min induktionsplatta och jag är rädd att koket inte håller i sig om jag inte har locket på. (därmed dyker chansen upp för DMS antar jag)
Hur ska jag förhålla med med locket? bör jag köra utan?

Är inte helt 100% på om jag tänker rätt med vattenmängden, behöver bara nån som kontrollerar så jag inte har glömt något. :D

(0,37x3.4) = 1,2 L som malten suger åt sig
Bortkok = 4 liter på 75 min
Ca 1 liter "svammel" borde vara kvar i botten av kokkärlet.

Så jag behöver Ca 27 Liter vatten som startmängd?.

Tack på förhand!! :)

Med vänlig hälsning Lukas

Koka aldrig med lock, så länge du inte är ute efter en öl med DMS-karaktär.

Jag hade ökat koktiden till 90 min med så pass stor del pilsnermalt av totalnotan, återigen för att undvika DMS.

Ang. vattenmängden så blir jag av med ca 35% vätska/vört, från början till slut. Jag startar med 17 L vatten och brukar ha 10,5-11L L vört ner i jäskärlet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Humlegårdens Sommarsaison

Postat: torsdag 2017-01-12 23:37
av ekstedt
Ett sextiominuterskok med locket av räcker gott och väl vid överjäsning där det försvinner dubbelt så mycket DMS ut genom jäsröret jämfört med sval underjäsning.

Re: Humlegårdens Sommarsaison

Postat: torsdag 2017-01-12 23:41
av ekstedt
För ett så svagt öl skulle jag för övrigt inte laka ut mycket mer än 20 l. Sedan får man späda med vatten efter koket till lämpligt OG och volym.

Re: Humlegårdens Sommarsaison

Postat: söndag 2017-05-21 09:43
av Umejim
Jag hade också tänkt prova detta recept...
Är lite nyfiken på hur ölet blev? Jag upplever maltnotan som liten, eller har jag fel?

Re: Humlegårdens Sommarsaison

Postat: tisdag 2018-09-18 22:03
av lukedaduke
Umejim skrev:Jag hade också tänkt prova detta recept...
Är lite nyfiken på hur ölet blev? Jag upplever maltnotan som liten, eller har jag fel?
Hej Umejim!

Ursäkta det sena svaret, Ölet blev tyvärr inte som jag hade hoppats på, väldigt smaklöst tyvärr.