Alternativ inkoppling av sytråd?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Alternativ inkoppling av sytråd?

Inlägg av skyking »

Jag tänkte sätta upp fatölsanläggning och funderar på hur man löser det där med sytråden på bäst sätt.

Humlegården m.fl. har kit där man kopplar ihop allt med JG-kopplingar. Dock har jag märkt att vissa har varit lite missnöjda med kvaliten hos JG-kopplingar, isht när de utsätts för kyla (jag har svårt att se att man kan kringå det, ölen skall ju vara kall). En annan tanke är ju att snabbkopplingar på ölslangen känns lite märkligt om man tänker sig att det skall vara permanent kopplat (vill jag koppla loss ölen så lossar jag ölkopplingen på fatet, lossar jag någon annan koppling kommer det ju bara resultera i en dålig upplevelse).

Frågan är om det finns några alternativ till att koppla ihop allt med JG-kopplingar. Borde det inte finnas slangnipplar man kan använda? Med tanke på att sytråd är så behövligt så vore det väl dessutom rimligt att man gjorde ölkopplingar med nippel som passar sytråd istf 6mm.

Eller finns det ingen annan lösning för att få till tryckfallet än att använda en lång slang?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Alternativ inkoppling av sytråd?

Inlägg av Drake »

Det finns en lösning som funkar perfekt utan sytråd och annat jox. Perlick 650 SS heter den. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Dessutom finns det JG-kopplingar i metall på bl. a. Swedol. Använder JG till lite olika saker och har aldrig haft problem med vare sig plast eller metallkopplingar, varken i värme eller kyla.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Samma här, aldrig några problem med JG kopplingar. Frågan är hur kallt dom haft det?
Jag litar mer på JG än nippel och slangklämma.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Är också intresserad av alternativ till JG. Senaste året kanske jag har gjort av med 10 st kopplingar och jag har verkligen försökt behandla dom med silkesvantar. Jag har jg direkt på fatkopplingarna och som övergångar mellan olika slangstorlekar. Dom står ju kallt (6 grader) i kylskåp, men det förutsätter jag att dom ska klara. Är riktigt trött på dom för tillfället. Ska kolla om man kan få tag i metallvarianterna på Swedol..

Min sida: http://alnemar.com
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Mina efterforskningar hittils är att det verkar finnas kopplingar till corneliusfat med 3/16"-nippel som bör passa till sytråden, men ingen svensk handlare verkar ha dem i sitt sortiment. Däremot har humlegården en mutter med 4.8mm nippel som man bör kunna sätta på fatkoppling (med gänga) och som också borde passa att sätta sytråd direkt på. Kanske testar jag och ser hur det funkar. Samma mutter kanske man kan använda i andra sidan tillsammans med en slangnippel med 1/4" MFL-gänga.

En annan variant är att använda [url=http://shop.humle.se/utrustning/kopplingar/ventiler/flodesreglerare-58-bsp]flödesreglerare[/u]? Det blir iofs mycket pengar, men det kanske också gör jobbet utan att man behöver lång slang (dessutom verkar det gå att justera flödet). En lite udda gänga dock kanske...

Drake: jag kunde inte hitta JG-kopplingar i metal hos Swedol. Går de kanske under annat namn?

Bee: varför litar du mer på JG-kopplingarna? Är det av praktisk erfarenhet eller bara en känsla du har? Själv tycker jag det verkar som att nippel och slangklämma borde vara säkrare koppling.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Sök på pneumatiska kopplingar istället. Tror dock att dom bara har mm-dimensioner på Swedol men dom har slang också så det borde ju gå att få till. Jag har som sagt aldrig haft problem med JG eller liknande och då har jag använt dom till såväl vatten, luft och ozon. (Förutom att ozonet bränner hål i dom men det är ju inte kopplingarnas fel) Några grejer står i ett rum som bara blir ett par grader på vintern men det funkar också. Dom används ju inom industrin över hela världen så helt kass kan dom ju inte vara. Vissa varianter är ju dessutom godkända för trycksatta vattenledningssystem, bl. a. Biltemas som jag använt i flera år nu utan problem.
Vad är det som pajat på dom för er som har haft problem?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

@skyking
Jag har aldrig haft problem med JG, medans det läckt med nippel och slangklämma, eller att slangen gått sönder. Det kan mycket väl vara skit bakom spakarna, men det har alltid funkat med JG.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Drake skrev:Vad är det som pajat på dom för er som har haft problem?
Det som har pajat är den fjädrande innerringen, flikarna som ligger mot packningen har liksom bara trillat av i småflisor och sen åker den ut tillsammans med packningen.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

"JG" (John Guest) är ett varumärke för s.k. instickskopplingar. Andra varumärken är ex. DMFit och Legris. Biltema har också en variant som ovan nämnts. Även om det går att ta isär dem är det inte snabbkopplingar i egentlig mening. Ett frekvent ihopsättande och isärtagande kan vara en förklaring till försämrad hållbarhet.

Jag är skeptisk till att på den här nippeln som anges till 4,8mm och 3/16" skulle det gå att kränga på en hård sytråd (4,8mm/3/16" ytterdiameter) med 3,2mm innerdiameter. Jag har sådana här nipplar (jag är så gått som säker att det är samma) till 6mm hård slang med 4mm innerdiameter. http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... pel-4-8-mm

Men med det jag använder nipplarna till fungerar de bra.

JG:s beige kopplingar är för i huvudsak tum-mått. De har också sådana för metriska mått som är svarta.

Till CO2-sidan använder jag corneliuskopplingar (kula) med 7/16 UNF (1/4" FFL) gänga, nipplar som ovan nämnts, svarta JG, hydraul-/pneumatikkopplingar (instickskopplingar) i metall samt hårda slangar (polyuretan, polyamid) i mm-mått (mest 6mm).

Till vätskesidan cornelius som ovan men även cornelius med fast slangnippel, hårda polyetenslangar med tum-mått (ex. sytråd), i huvudsak JG men även några enstaka nipplar (inte för sytråd).

Bif. bild beskriver CO2-upplägget. Den beige JG-kopplingen är undantaget som bekräftar regeln. Den är för 5/16" (7,93mm). I den går det att trycka in en 8mm-slang.
IMG_1144_mod1.jpg
Senast redigerad av assistredo den torsdag 2016-12-29 17:48, redigerad totalt 1 gång.
Björn Petersson
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

assistredo skrev:"JG" (John Guest) är ett varumärke för s.k. instickskopplingar. Andra varumärken är ex. DMFit och Legris. Biltema har också en variant som ovan nämnts. Även om det går att ta isär dem är det inte snabbkopplingar i egentlig mening. Ett frekvent ihopsättande och isärtagande kan vara en förklaring till försämrad hållbarhet.

Jag är skeptisk till att på den här nippeln som anges till 4,8mm och 3/16" skulle det gå att kränga på en hård sytråd (4,8mm/3/16" ytterdiameter) med 3,2mm innerdiameter. Jag har sådana här nipplar (jag är så gått som säker att det är samma) till 6mm hård slang med 4mm innerdiameter. http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... pel-4-8-mm
Hmm, där sket mitt alternativ sig kanske. Mina efterforskningar har baserat sig på att det verkar vara 3/16" ID som vissa rekommenderar - därav tänkte jag att man kanske kan få på en på en 4.8-mm nippel. Enligt de siffror jag sett på motstånd i 3/16" ID så verkar det inte vara så orimligt att använda. Några siffror på flödesmotstånd på 1/8" ID verkar jag inte hitta - så det blir kanske en följdfråga...
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det är sannolikt en sådan här slang du kan använda till 4,8mm/3/16"-nippeln.

http://shop.humle.se/utrustning/slang/p ... -per-meter
Björn Petersson
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

assistredo skrev:Det är sannolikt en sådan här slang du kan använda till 4,8mm/3/16"-nippeln.

http://shop.humle.se/utrustning/slang/p ... -per-meter
Jo, det var ju så jag hade tänkt (tror jag). Förvirringen bestod i att jag inte uppmärksammat att det som kallas sytråd här inte verkar vara det som nämns på amerikanska sidor - misstaget kan nog bero på att det i båda fallen rör sig om 3/16" - OD här, men ID där.

Enligt de siffror jag sett så ser det ut att vara görbart att använda den slangen som restrictor också. De siffror jag dock inte sett är för den som kallas sytråd här, dvs hur mycket strömningsmotstånd man får med den (för att veta hur lång bit som behövs) - det jag sett är att mindre än 3/16" (ID) inte är praktiskt användbart (jag antar att alla som använder 3.2mm I innerdiameter är "opraktiska" eller inte vet att det inte är praktiskt möjligt att använda :wink: ).

Föresten är det normalt så att man I USA benämner slangar efter dess innerdiameter medan vi benämner dem efter ytterdiameter? Jag greppar inte riktigt varför ytterdiametern skulle vara så intressant att man benämner slangarna därefter, jag tycker det oftast är mer intressant att veta innerdiametern eftersom det är där vätskan skall flyta...
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

assistredo skrev:"JG" (John Guest) är ett varumärke för s.k. instickskopplingar. Andra varumärken är ex. DMFit och Legris. Biltema har också en variant som ovan nämnts. Även om det går att ta isär dem är det inte snabbkopplingar i egentlig mening. Ett frekvent ihopsättande och isärtagande kan vara en förklaring till försämrad hållbarhet.
Lite nyfiken på vad snabbkoppling i egentlig mening innebär isf, vad är det hos JG-kopplingar som gör dem till att inte vara snabbkopplingar?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag tror att namnet snarast syftar på hur fort det går att montera och demontera dom. Men jag håller med om att dom inte är konstruerade för att användas som "snabbkopplingar" av typ Gardena eller Cam-locks etc. Tänderna inuti dom sliter på slangen varje gång man monterar/demonterar dom så ett visst slitage uppstår men trots det brukar det funka att ta isär dom bra många gånger.
Skriv svar