Måste man mala malt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Måste man mala malt?
Hej.
Jag har byggt en automatisk hembryggare och nu undrar jag om jag måste måla malt? Helst vill jag undvika det för då måste jag ha ett mycket bra filter för att filtrera bort alla partiklar så det inte fastnar i flödesgivarna.
Jag har byggt en automatisk hembryggare och nu undrar jag om jag måste måla malt? Helst vill jag undvika det för då måste jag ha ett mycket bra filter för att filtrera bort alla partiklar så det inte fastnar i flödesgivarna.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Måste man mala malt?
Mitt tips till dig är att provbrygga med omald malt innan du bygger ett bryggverk baserat på omald malt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Kan inte tänka mig att det funkar, inte med rimliga proportioner malt/färdig bärs.
Är väl lite som att brygga kaffe på hela bönor, utbytet blir inge vidare.
Jag kan använda mald malt. Men då kräver det ett bättre filter. Men jag vill veta om det blir en enorm skillnad på ölet om det är malt eller inte malt. Blir det skillnad, Men knappast en karaktäristisk förändring så använder jag med omald malt.Morgan skrev:Mitt tips till dig är att provbrygga med omald malt innan du bygger ett bryggverk baserat på omald malt.
Senast redigerad av Heretic den måndag 2016-12-26 23:13, redigerad totalt 1 gång.
Vadå inte fungerar? Som jag har fått för mig så mals malt för att man inte ska behövbehöva värma malten så länge.Snow skrev:Kan inte tänka mig att det funkar, inte med rimliga proportioner malt/färdig bärs.
I min maskin så är det både en återcirkuleringspump och visp som drivs av en fönsterhissmotor. Så jag går bra omrörning.
Testa!Heretic skrev: Vadå inte fungerar? Som jag har fått för mig så mals malt för att man inte ska behövbehöva värma malten så länge.
I min maskin så är det både en återcirkuleringspump och visp som drivs av en fönsterhissmotor. Så jag går bra omrörning.
Dela gärna med dig erfarenheter, skulle ju förenkla processen avsevärt, men jag är som sagt skeptisk, men är å andra sidan newbee på bryggning
Jag tror att det blir bättre om man maler malten. Men frågan är hur mycket bättre det blir.Snow skrev:
Testa!
Dela gärna med dig erfarenheter, skulle ju förenkla processen avsevärt, men jag är som sagt skeptisk, men är å andra sidan newbee på bryggning
Jag är också nybörjare. Jag har tagit ett uppehåll
Det skulle uppskattas också om ni kunde rekommendera ett filter till mig för just krossad malt. Det går inte komma in korn i flödesgivaren.
Problemet jag ser det är att skalet på malten nog inte är så lättgenomträngligt för vattnet, det gör att i den mån det alls kommer fungera så blir det betydande skillnad vad gäller effektivitet i processen.
Sen vad gäller din flödesmätare: hur pass känslig för partiklar är den? Det kommer ju vara en viktig fråga för att kunna rekommendera ett lämpligt filter. Sen skall man ju fundera på ifall det finns risk att filtret sätter igen (det är ju inte så att ett filter trollar bort de partiklar det filtrerar bort precis).
Jag skulle nog rekommendera att du försöker hitta en lösning som inte gör dig beroende av en så känslig flödesmätare i ditt bryggverk. Vad skall de vara bra till? Kan man t.ex. inte åstakomma samma funktion med nivågivare istället? Jag menar att derivatan av volymen i kärlen är ju flödet.
Sen vad gäller din flödesmätare: hur pass känslig för partiklar är den? Det kommer ju vara en viktig fråga för att kunna rekommendera ett lämpligt filter. Sen skall man ju fundera på ifall det finns risk att filtret sätter igen (det är ju inte så att ett filter trollar bort de partiklar det filtrerar bort precis).
Jag skulle nog rekommendera att du försöker hitta en lösning som inte gör dig beroende av en så känslig flödesmätare i ditt bryggverk. Vad skall de vara bra till? Kan man t.ex. inte åstakomma samma funktion med nivågivare istället? Jag menar att derivatan av volymen i kärlen är ju flödet.
Först och främst; skillnaden mellan mald och icke mald malt är MYCKET stor. Så ja, om du inte vill använda dubbelt så mycket malt (antagande, jagHeretic skrev:Det skulle uppskattas också om ni kunde rekommendera ett filter till mig för just krossad malt. Det går inte komma in korn i flödesgivaren.
vet inte om det kommer gå åt exakt dubbelt) så behöver.bryggverket kunna hantera mald malt.
Gällande din fråga om filter; jag tror det är svårt att se till så att INGA maltrester tar sig förbi, om inte annat för att ett så tätt filter kommer sätta igen rätt snabbt. För att ta bort "nästan allt" skulle jag rekommendera dubbla filter.
Det första med typ 1 mm hål (har du någon form av falskbotten i lösningen? Om så, vilken håldiameter?) det andra filtret med 300 micron.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag har inte praktisk erfarenhet av att brygga med omald malt, det var därför jag skrev att du bör provbrygga med omald malt, i ett annat bryggverk där du vet hur mycket socker du annars brukar få ut.
Min teoretiska förståelse av problemet är denna: det kommer först ta längre tid för vattnet att tränga in i maltkornens kärna, men värre är att när stärkelsen väl omvandlats till socker därinne så kommer inte innehållet ut. Sockret bör alltså bli kvar i maltkornen, även om jag är hyfsat säker på att omvandlingen äger rum.
Att ha så känsliga givare i bryggverket verkar olämpligt då min instinkt säger mig att du kommer få en massa strul...
Kan du inte berätta lite mer om hur ditt bryggverk är tänkt att fungera?
Min teoretiska förståelse av problemet är denna: det kommer först ta längre tid för vattnet att tränga in i maltkornens kärna, men värre är att när stärkelsen väl omvandlats till socker därinne så kommer inte innehållet ut. Sockret bör alltså bli kvar i maltkornen, även om jag är hyfsat säker på att omvandlingen äger rum.
Att ha så känsliga givare i bryggverket verkar olämpligt då min instinkt säger mig att du kommer få en massa strul...
Kan du inte berätta lite mer om hur ditt bryggverk är tänkt att fungera?
Hej Morgan. Jag har faktiskt tänkt till angående flödesgivaren. Innan flödesgivaren så finns det en motordriven kulventil som jag reglerar flödet med. Innan kulventilen så är det ett T-rör där en utgång suger hela tiden via en pump. Pumpen pumpar sedan flödet upp på maltbädden igen.
Det går komma partiklar i flödesgivaren. Men inte stora flingor i längd på 1 mm eller mer.
Ett filter måste väll kunna filtrera 1 mm i parikelstorlek?
Jag kommer ladda upp en PDF om principerna Hur hur man automatiskt brygger med lågkostnadsutrustning. Nej, Det blir inte tejp och klister. Det blir PLC och mycket elektronik.
Det går komma partiklar i flödesgivaren. Men inte stora flingor i längd på 1 mm eller mer.
Ett filter måste väll kunna filtrera 1 mm i parikelstorlek?
Jag kommer ladda upp en PDF om principerna Hur hur man automatiskt brygger med lågkostnadsutrustning. Nej, Det blir inte tejp och klister. Det blir PLC och mycket elektronik.
Om det är så grov filtrering som räcker så borde det kanske gå att använda falskbotten eller liknande med tillräcklig finhet. En sak jag noterat dock är att skalen ofta är större än 1mm på längden, men mindre på bredden vilket gör att de kan komma förbi 1mm-filter. Jag tror inte en sån lösning riskerar att sätta igen lika lätt som ett filter längre ner i flödet.
Notera att recirkulation isf är ganska redundant. Den är iaf inte så behövlig för att undvika korn kommer ner i köket.
Notera att recirkulation isf är ganska redundant. Den är iaf inte så behövlig för att undvika korn kommer ner i köket.
Men hur skulle det passa med sådant finfint filter som man till och med kan andas igenom? Filtrerna är gjorda av ett tyg.skyking skrev:Om det är så grov filtrering som räcker så borde det kanske gå att använda falskbotten eller liknande med tillräcklig finhet. En sak jag noterat dock är att skalen ofta är större än 1mm på längden, men mindre på bredden vilket gör att de kan komma förbi 1mm-filter. Jag tror inte en sån lösning riskerar att sätta igen lika lätt som ett filter längre ner i flödet.
Jaa! Silkesstrumpa borde vara perfekt som filter?? Många brukar använda det som filter för humle.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Menar du att du ska reglera flödet under bryggningen? Jag köper att flödet varken ska vara så litet att det inte fördelar värmen, eller så stort att man suger ihop maltbädden, men när man hittat rätt flöde kan det väl sen få vara konstant? Det du bygger verkar fungera lite annorlunda...