Bedömning av sparad jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Bedömning av sparad jäst

Inlägg av ecmik »

Ni som har koll på gammal jäst - är detta nåt att se upp med? Det ligger ett mörkt lager i jästen kan man säga. Ovanpå är den gamla fulölen från förkulturen. Jästen är sparad sedan senaste förkulturen 22/8 -16, och är den tredje generationen sedan originalförpackningen.

Skulle ni gjort en ny förkultur? Det luktar helt normalt i burken.

Bild
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bedömning av sparad jäst

Inlägg av Lindh »

Kan inte riktigt bedömma på färgen men en jäst från augusti skulle jag göra förkultur på oavsett... En 1l-kultur kan du iaf kosta på dig tycker jag :-)
God jul!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Lindh skrev:Kan inte riktigt bedömma på färgen men en jäst från augusti skulle jag göra förkultur på oavsett... En 1l-kultur kan du iaf kosta på dig tycker jag :-)
God jul!
Skulle tro att du missförstod ecmik, ecmik, menade du en kultur på en ny annan jäst?

Hur som så är detta en intressant fråga, jag hade liknande (och har) med en Scotish ale från augusti.
Den ligger det oxå svarta slöjor på. Jag gjorde som så att jag hällde av ölen och det mesta svarta och slog i lite och gjorde en ny kultur. Den såg helt normal ut. Sen sket sig bryggdagen och frös inne så hela E-kolven med åkte in i kylen för förvaring igen ...

Än så länge tycker jag det ser ok ut, men som sagt det skulle vara intressant att höra om det är fler som fått svarta slingor i mellanskikten mellan öl och jäst och vad det är?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Lindh skrev:Kan inte riktigt bedömma på färgen men en jäst från augusti skulle jag göra förkultur på oavsett... En 1l-kultur kan du iaf kosta på dig tycker jag :-)
God jul!
Ja, datumet känns hur lugnt som helst! Den svarta slöjan som ligger över gissar jag förmodligen är saker som vörten lämnat efter sig, men vad vet jag.. [emoji6]

Den hamnar i en mellandags-Imperial IPA! God jul på dig själv! [emoji2][emoji482][emoji1392]
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Snow skrev:Än så länge tycker jag det ser ok ut, men som sagt det skulle vara intressant att höra om det är fler som fått svarta slingor i mellanskikten mellan öl och jäst och vad det är?
Det hade varit intressant, ja! Men jag går på lukten den här gången och utgår ifrån att det inte är nåt dumt.

God jul! [emoji4]
Skriv svar