För mycket jäst.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
För mycket jäst.
Vad händer om man dunkar i överdrivet mycket jäst i en bryggning? Lägger den sig bara och sover på botten eller skapar det problem med felsmaker?
Re: För mycket jäst.
Hellre för mycket än för lite brukar man ju säga om man inte med avsikt vill underpitcha för att få en speciell jästprofil. Men hur mycket är för mycket? För mycket kan ge en del oönskade effekter precis som för mycket syresättning kan göra men jag tror det är långt dit.
Du har rätt stor marginal åt båda hållen:Dagge skrev:Vad händer om man dunkar i överdrivet mycket jäst i en bryggning? Lägger den sig bara och sover på botten eller skapar det problem med felsmaker?
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... mangd.html
This is the case:
En sats svart stoutliknande sak med massor av mörk malt skulle bryggas. 3 påsar US-05 tyckte vi borde räcka. Den startade vid ett OG på 1.096 och jäste ner till 1.036. Sen stannade den. Vi fick för oss att jästen hade gett upp i den kanske lite tuffa miljön. Jag började spekulera i om vi dunkat i för lite jäst och hittade en jästkalkylator på http://www.brewersfriend.com/yeast-pitc ... alculator/. Jag fick fram att satsen skulle behöva 527 miljarder jästceller. I en påse US-05 finns 66 miljarder celler. Enligt kalkylatorn borde vi alltså dunkat i 8 påsar... Det låter ju tokmycket men ingen av oss har bryggt en så extrem stout tidigare så vi dunkade 6 påsar till. Inget hände... Och jag börjar då inse att den kanske hade jäst ut allt jäsbart socker redan vid 1.036. Vi hade ju mängder av mörk malt i. Jag kokade nu upp en minivört på 1kg torrmalt i 2 liter vatten och hälde i. Efter en timme var jäsningen igång igen och nu bubblar det friskt. Troligen hade samma sak hänt om vi avstått från att dra i mer jäst (jag börjar tvivla på den där jästkalkylatorn) och bara pytsat i mer söt vört. Det rätta hade naturligtvis varit att lita på resultatet och att vi accepterat ett FG på 1.036.
Nu kommer vi bara låta den jäsa klart. Men frågan är vad denna excess i jäst kan få för konsekvenser?
En sats svart stoutliknande sak med massor av mörk malt skulle bryggas. 3 påsar US-05 tyckte vi borde räcka. Den startade vid ett OG på 1.096 och jäste ner till 1.036. Sen stannade den. Vi fick för oss att jästen hade gett upp i den kanske lite tuffa miljön. Jag började spekulera i om vi dunkat i för lite jäst och hittade en jästkalkylator på http://www.brewersfriend.com/yeast-pitc ... alculator/. Jag fick fram att satsen skulle behöva 527 miljarder jästceller. I en påse US-05 finns 66 miljarder celler. Enligt kalkylatorn borde vi alltså dunkat i 8 påsar... Det låter ju tokmycket men ingen av oss har bryggt en så extrem stout tidigare så vi dunkade 6 påsar till. Inget hände... Och jag börjar då inse att den kanske hade jäst ut allt jäsbart socker redan vid 1.036. Vi hade ju mängder av mörk malt i. Jag kokade nu upp en minivört på 1kg torrmalt i 2 liter vatten och hälde i. Efter en timme var jäsningen igång igen och nu bubblar det friskt. Troligen hade samma sak hänt om vi avstått från att dra i mer jäst (jag börjar tvivla på den där jästkalkylatorn) och bara pytsat i mer söt vört. Det rätta hade naturligtvis varit att lita på resultatet och att vi accepterat ett FG på 1.036.
Nu kommer vi bara låta den jäsa klart. Men frågan är vad denna excess i jäst kan få för konsekvenser?
Läs mitt inlägg! Det finns ingen sådan exakt mängd jästceller som är rätt. I just Brewers Friend-verktyget finns det massa olika inställningar för "pitch rate" som ger stor spridning på hur många påsar som krävs. Likaså finns det en diskussion om varierande uppgifter på hur många celler en påse innehåller. Jag refererar även ett experiment där man hade tre olika jästmängder som skiljde sig en faktor 8 upp och ner jämfört med mellanvarianten.Dagge skrev:This is the case:
Jag läste och förstod kärnan i resonemanget. Att räkna ut exakt cellbehov är omöjligt och onödigt. En eller två eller tre påsar bör inte spela någon roll. Kanske skulle det i vårt fall ha räckt med 1 påse... Nu dunkade vi i nio...
Och om jag förstår dig rätt är det inget att oroa sig för. Jag utgår från det tills vidare och räknar med att huvuddelen av jästen lägger sig och vilar på botten när den inte hittar mer socker att äta.
Och om jag förstår dig rätt är det inget att oroa sig för. Jag utgår från det tills vidare och räknar med att huvuddelen av jästen lägger sig och vilar på botten när den inte hittar mer socker att äta.
Nä, troligen ingen skada skedd, förutom för din plånbok.Dagge skrev:Jag läste och förstod kärnan i resonemanget. Att räkna ut exakt cellbehov är omöjligt och onödigt. En eller två eller tre påsar bör inte spela någon roll. Kanske skulle det i vårt fall ha räckt med 1 påse... Nu dunkade vi i nio...
Så sant!