Sida 1 av 1

En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Postat: måndag 2016-10-17 20:40
av Guselrey
Har aldrig tidigare bryggt en dunkelweizen men tänkte att det passar fint till jul med en kanel- och saffransdoftande mörk weissbier. Har tänkt att brygga enligt recept nedan med min BIAB-utrustning. Tar gärna emot alla typer av kommentarer och tips!

Dunkelweizen med saffran
Ber. IBU 12,9
Ber. EBC 44,8
Ber. ABV 5,1%
Ber. OG 1056

Batchstorlek: 12 L

Malt:
1,70 kg Vetemalt
1,40 kg Pilsnermalt
0,20 kg Carared
0,15 kg Carafa special II
0,10 kg Carahell
0,05 kg Rostat korn

Humlegivor:
8,00 g Hallertauer [4,50 %] - Kok 60,0 min
10,00 g Tettnanger [4,10 %] - Kok 30,0 min

Kryddor:
1 st Kanelstång - Kok 15,0 min
0,20 g Saffran - Kok 15,0 min

Jäst
1 pkt Fermentis Safbrew Wheat WB-06

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Postat: onsdag 2016-11-30 20:54
av Bastuöl
Blev det nåt av din julöl?

Jag siktar också på en julvariant av en dunkelweizen. Grundreceptet är följande:
38,3 % Pilsner
50 % Wheat
5,0 % Crystal
4,0 % Chocolate
2,7 % Dark caramel

Humlad med Saaz + nåt jag hittade i svärföräldrarnas trädgård.

OG landade på 1,056. Jäser nu tredje veckan med M20.

Tänkte krydda först efter jäsning men är osäker på vilka kryddor och mängder jag ska satsa på. Funderar på att välja 2-3 st av följande:
- Kanelstång
- Pomerans
- Torkad ingefära
- Nejlika
- Stjärnanis

Några tips på kombinationer och mängder?

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Postat: torsdag 2016-12-08 23:05
av Guselrey
Tyvärr gick receptet inte igenom hos min medbryggare (sambo) som höll på att kräkas i munnen av blotta tanken på saffran i öl... Självklart kommer jag ändå testa receptet någon dag jag brygger själv. Bryggde istället en mörkare pale ale utan kryddor.

Tänker du krydda direkt i flaskor eller tillsätta kryddkok i jästunnan innan flaskning? Spontant låter ju ingefära och kanelstång som en fin kombination. Lycka till!

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Postat: måndag 2016-12-12 10:30
av Bastuöl
Jag körde till slut torkad ingefära, pomerans och stjärnanis i lite whisky ett dygn och sen i jäshinken två dygn innan tappning. Flasktappade ca halva satsen innan kryddning också så nu hur har jag både kryddad och okryddad variant av min dunkelweizen. Om kryddningen blev för kraftig kan jag späda ut direkt i glaset.

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Postat: söndag 2017-05-07 21:50
av Danne-man
Hur gick det?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk