Nybörjare HJÄLP!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
kurtan67
Satsbryggare
Satsbryggare

Nybörjare HJÄLP!

Inlägg av kurtan67 »

Hej,
Jag är novis i detta men är ivrig i att lära mig i detta ämne och började lätt igår med att inhandla ett ölkit samt "coopers family secret amber ale" men när jag tillsatt allt och det verkade gå bra så märkte jag efter ca. 5 timmar att locket på jäshinken inte var helt på så det måste ha kommit in en massa syre och det har fortfarande inte börjat jäsa.
Jag undrar om syret förstörde allt och att jag ska kasta det och börja om från början eller ska jag låta det vara, eller ifall jag kan tillsätta lite bryggsocker om det skulle hjälpa (har läst det när jag har skummat runt på olika forum).

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Nybörjare HJÄLP!

Inlägg av Chabo »

Lugn bara lugn....
Det tar ett tag innan det jäser...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
kurtan67
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av kurtan67 »

Tack för svaret, jo jag förstår att det kan ta tid men vart orolig p.g.a. locket som ej var helt på och att syret kan ha förstört satsen då jag har läst att det är väldigt viktigt med tätningen.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

kurtan67 skrev:Tack för svaret, jo jag förstår att det kan ta tid men vart orolig p.g.a. locket som ej var helt på och att syret kan ha förstört satsen då jag har läst att det är väldigt viktigt med tätningen.
Under första dygnet är det inga problem med att köra utan lock. Så länge du inte får ner ohyra i ölen. I början av jäsningen förökar sig jästen och då behövs en god syresättning. Senare är det av ondo då det kan leda till oxidation med tråkiga bismaker som följd.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
kurtan67
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av kurtan67 »

Tack för svaret, uppskattas verkligen då jag nu inte behöver vara orolig längre så får jag helt enkelt bara sitta och vänta tills det är klart.

Sedan har jag en till fråga om du kan svar på den gällande tappning av Ale till 33cl glasflaskor då jag har läst att man ska ha i ca. 3-6g bryggsocker i flaskorna innan de tappas och undrar om det stämmer och i så fall varför man behöver göra det?

Tack på förhand
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

kurtan67 skrev:Tack för svaret, uppskattas verkligen då jag nu inte behöver vara orolig längre så får jag helt enkelt bara sitta och vänta tills det är klart.

Sedan har jag en till fråga om du kan svar på den gällande tappning av Ale till 33cl glasflaskor då jag har läst att man ska ha i ca. 3-6g bryggsocker i flaskorna innan de tappas och undrar om det stämmer och i så fall varför man behöver göra det?

Tack på förhand
Annars får du öl utan kolsyra. Mängden låter dock tveksam. Jag brukar koka sockerlag på ca 5-6g socker per liter öl som ska flaskas och röra ner så det fördelar dig jämnt i ölen. Då tappar jag alltid om ölen i en ny hink för att inte röra upp bottensatsen. Var noga med att allt som kommer i kontakt med ölen är desinfekterat.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

kurtan67 skrev:Tack för svaret, uppskattas verkligen då jag nu inte behöver vara orolig längre så får jag helt enkelt bara sitta och vänta tills det är klart.

Tack på förhand
Det är för att få kolsyra i ölet (jästen kommer att jäsa upp det sockret och skapa koldioxid, men eftersom du satt kapsyl på flaskan kommer det n inte ut). Sockret (går bra med vanligt strösocker också) bör du blanda med vatten och koka upp (för att vara säker på att det är desinficerat).

Ett praktiskt tips är att (om du har möjlighet) överföra ölet till en andra hink och blanda med sockerlösningen (i med sockerlösningen först och häverta över ölen på det). Och tappa upp det på flaska från den hinken. Då slipper du mäta upp sockerlösning för varje flaska.
kurtan67
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av kurtan67 »

Tack för tipset, jag har en till hink så ska göra som du sa.
Men sedan tänkte jag att eftersom det är en Ale så brukar de väl inte ha kolsyra liksom de ölen jag har druckit på Irland och i Storbritannien? Eller är detta endast för att det skapas ett tryck och så att det håller längre?

Verkligen tacksam för alla svar för de dumma frågorna jag ställer som dock inte är självklara för mig.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

kurtan67 skrev:Tack för tipset, jag har en till hink så ska göra som du sa.
Men sedan tänkte jag att eftersom det är en Ale så brukar de väl inte ha kolsyra liksom de ölen jag har druckit på Irland och i Storbritannien? Eller är detta endast för att det skapas ett tryck och så att det håller längre?

Verkligen tacksam för alla svar för de dumma frågorna jag ställer som dock inte är självklara för mig.
Det är inte så att engelsk Ale saknar kolsyra, det är bara det att de har mindre kolsyra (eventuellt i kombination med hur de serveras). Detta gäller dock normalt bara fatöl, min erfarenhet är att flasköl har högre kolsyrenivå (än få).

Det kan tänkas vara så att kolsyran hjälper till att få längre hållbarhet.

Som en första sats så skulle jag rekommendera att du kör med angiven mängd socker (kallas för priming för övrigt), sen kan du justera mängden i nästa sats och pröva dig fram till den nivån du tycker passar. För övrigt kan du justera nivån lite vid servering beroende på hur du håller upp ölen.
Skriv svar