Fortsätta laka eller gå BIAB?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Fortsätta laka eller gå BIAB?

Inlägg av lukedaduke »

Tja!

Jag har ett återkommande problem att jag inte lyckas något vidare med lakningen, mäsken fastnar alltid, slutar fungera som ett filter och så blir ölen smaklös med inslag av vatten helt enkelt. Därför funderar jag på att gå över till BIAB då jag har en 30L kastrull + induktionsplatta.

Är det något förutom en Biab-påse som behövs?

Jag har hört att ölen blir väldigt grumlig av Biab men att det går o lösa med protafloc eller liknande.

Något jag kan ha glömt eller bör införskaffa?

/Mvh

Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Fortsätta laka eller gå BIAB?

Inlägg av Drake »

Ölen blir inte grumligare än någon annan metod! Vörten kanske, men ölen kan bli kristallklar om man nu skulle vilja det.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det är väl bra att prova en annan metod, men det är mer lärorikt att förstå vad som är fel och rätta det. Du har ju utrustningen för det.
Jag tror du har lite för bråttom med lakningen som du skrev i din förra post. Om du börjar med att recirkulera med ett lågt flöde så sätter sig bädden och man kan sen laka lite snabbare. Bädden bör inte gå torr heller, se till att ha lite mer lakvatten än du behöver.
Vad har du för SG när du börjar laka och vad är det när du slutar laka? Är det ett lågt SG vid starten har du inte lyckats med mäskningen.

BIAB är enkelt men slabbigt och kan ge öl av medaljkvalitet vilket flera bryggare på detta forum har bevisat. Som @drake skrev så är det bara vörten som blir grumlig. Ölet blir det inte.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Nja, vill nog inte hålla med om att det är slabbigt heller. Kan inte tänka mig en snabbare och enklare metod med minimalt med disk. Fast om man ska hålla på och släpa en droppande påse från spis till vask så kan jag förstå kommentaren. Jag har ju ett block i en skena som gör att det blr lätt att flytta påsen och har klarat bryggningar utan att spilla så mycket som en endaste droppe! Fast å andra sidan blev det dessto mer att torka upp den gången jag tappade påsen ner i koket. :x
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Vad använder du för filter och krossmetod? Tänk på att du eventuellt behöver sänka din batchstorlek med BIAB.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

BIAB är en ren fröjd att köra.

Slabbit? Nej, inte om man är lugn och sammsad och lägger ett galler eller liknande under påsen.

Grumlig öl? Nej, det upplever jag inte.

Dålig effektivitet? Krossa malten finare.

Satsen blir mindre? Fyll på med vatten när mäskningen är klar.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

Drake skrev:Ölen blir inte grumligare än någon annan metod! Vörten kanske, men ölen kan bli kristallklar om man nu skulle vilja det.
Tja! ok det kan vara bra att veta, jag skaffade mig lite protafloc ifall att :)
tack!!!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

Bee skrev:Det är väl bra att prova en annan metod, men det är mer lärorikt att förstå vad som är fel och rätta det. Du har ju utrustningen för det.
Jag tror du har lite för bråttom med lakningen som du skrev i din förra post. Om du börjar med att recirkulera med ett lågt flöde så sätter sig bädden och man kan sen laka lite snabbare. Bädden bör inte gå torr heller, se till att ha lite mer lakvatten än du behöver.
Vad har du för SG när du börjar laka och vad är det när du slutar laka? Är det ett lågt SG vid starten har du inte lyckats med mäskningen.

BIAB är enkelt men slabbigt och kan ge öl av medaljkvalitet vilket flera bryggare på detta forum har bevisat. Som @drake skrev så är det bara vörten som blir grumlig. Ölet blir det inte.
Tack för svaret!

Ja lakningen har gått väldigt fort, senaste brygden gjorde jag lakningen på nån timme vilket kändes bra. Däremot så tar det alltid stopp i lakningshinken på något sätt. Jag har inte så mycket hål i tunnan som någon tyckte jag borde fixa :roll:
Jag har ingen hydrometer vilket gör det väldigt svårt. Den är i alla fall beställd och klar nu så tills nästa gång borde allting gå bra!! :D

Jag får återkomma med värden tills nästa brygd, tänkte köra lite nu på torsdag, en sommarsaison :wink:

Ja men biab låter ju bra och att grumligheten var en myt känns bra, det kan vara bra att testa en annan metod för att se vad man trivs bäst med ^^

//Med vänlig hälsning Luke
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

Weinkeller skrev:Vad använder du för filter och krossmetod? Tänk på att du eventuellt behöver sänka din batchstorlek med BIAB.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Tja!

Om du tänkte på filter som i lakningstunnan så är det bara 2 tunnor med hål jag lakar igenom, det ända jag kan tänka mig är att mängden hål inte är tillräckligt och det resulterar i att det blir knas.
Jag brukar köpa färdigkrossad malt, mindre mängder okrossad malt brukar jag krossa med mortel eller köra väldigt försiktigt i mixer (har hört att det inte är att rekommendera)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

skogass skrev:BIAB är en ren fröjd att köra.

Slabbit? Nej, inte om man är lugn och sammsad och lägger ett galler eller liknande under påsen.

Grumlig öl? Nej, det upplever jag inte.

Dålig effektivitet? Krossa malten finare.

Satsen blir mindre? Fyll på med vatten när mäskningen är klar.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
tja!

stort tack för svar! då vet jag hur jag ska göra tills nästa bryggd ^^

/Med vänlig hälsning Luke
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

BIAB FTW!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

MadManMacho skrev:BIAB FTW!!

Om det verkar vara så bra är det nog dags o testa på torsdag :D
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Tycker jag verkligen! Otroligt mycket smidigare! Mindre batcher, visst. Men det går ju som sagt att späda efter mäskning eller kok. Jag brukar undvika det för att hålla det så enkelt och smidigt som möjligt. Undantaget när jag gör Imps. Då kör jag en semivariant av maxi BIAB samt spädning för att få upp volymen lite.

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

lukedaduke skrev:
Om det verkar vara så bra är det nog dags o testa på torsdag :D
Se till att isolera lock och kastrull bara, då bör tempen inte sjunka mer än 1 grad ungefär på en timme. Liggunderlag är cleant och bra men ett gammalt täcke virat runt kastrullen funkar så länge. En sak att tänka på när man biabar är att ph kan dra iväg pga att det är så lös mäsk. Kolla ph och kompensera med mjölksyra eller vattenbehandla i förväg. Palmers nomograph gör att man nästan alltid hamnar "spot on".
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

MadManMacho skrev:Tycker jag verkligen! Otroligt mycket smidigare! Mindre batcher, visst. Men det går ju som sagt att späda efter mäskning eller kok. Jag brukar undvika det för att hålla det så enkelt och smidigt som möjligt. Undantaget när jag gör Imps. Då kör jag en semivariant av maxi BIAB samt spädning för att få upp volymen lite.

Snyggt!!

Det låter riktigt bra, ska läsa på lite mer om jag kan hitta, hör av mig om resultatet! :D
Skriv svar