Kylrum i överskåp av portabel AC

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kylrum i överskåp av portabel AC

Inlägg av Simon86 »

Har köpt mig en begagnad AC på 9000 BTU ca 2,6kW kylförmåga.
Tänkte installera kondensor och kompressor i överskåp ovanför kylskåpet.
Bygga en kylbox av 50 mm frigolit där förångaren sitter, för att kyla två fat i det smala överskåpet bredvid.
Omständligt javisst men har inte plats för ett kylskåp och vill inte ta bort de fina femtiotalsskåpen.

Tanken är att styra kompressorn med en ardunio.
Två st datorfläktar en i kylboxen och en på värmesidan.
En tempsensor (utöver den i kylboxen) som startar fläkten vid kondensorn vid en viss temperatur och stänger av kompressorn som ett nödstopp ifall det blir för varmt.
Tänkte bygga en box och testa i garaget innan jag implementerar.

Men tänkte forska lite först om det är genomförbart teoretiskt innan jag skruvar isär något som fungerar :)

Kondensering blidas väl i kylboxen men det skulle jag kunna lösa med en dräneringsrör ned till spillbrickan vid kompressorn på det riktiga kylskåpet.
Det hänger väl bara på ifall det går att böja och räta ut kopparrören utan att få ett kink på dem.

Någon som har några erfarenheter tips och trix.
Jag är rädd att förångaren blir igenisad pga "klen isolering" i boxen så den får jobba för hårt, har tyvärr inte plats med mer än 50mm om jag ska få in fat.

Bild Bild
Bild
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Kylrum i överskåp av portabel AC

Inlägg av assistredo »

I amerikanska forum finns flera beskrivningar på hur man använt gamla AC till att kyla bryggeriet på olika sätt. De flesta verkar dock ha använt lösningen att placera förångaren i en kylbox och där kyla ett flytande medium som man sedan pumpas till de objekt som skall kylas. Termostat el.dyl i objekten får då styra pumparna och annat termostat el.dyl. får styra temperaturen på kylmediet i kylboxen. I kylboxen finns ofta en cirkulationspump som bara pumpar runt i boxen för bättre överföring från förångaren.

I mitt källarförråd står en begagnad, mobil AC som väntar på konvertering enligt ovan. Jag följer din tråd med stort intresse.
Björn Petersson
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

Jag har sett de trådarna också och det är det som ligger och skaver lite i bakhuvudet.
Varför har ingen gjort "min" lösning, är det för att det inte fungerar?

En fördel med glykol kylarna är att det med samma system är enkelt att få individuell temperatur styrning per fat, jäskräl osv.
Det går att jäsa ale, lager och kallcrasha med samma kylmaskin samtidigt.

Det kanske är en väg att gå men det är dyrare och krångligare väg att gå enligt mig.
Det tillkommer, pump, glykol, motorstyrda magnetventiler, x-antal meter koppar till kylslinga osv.

Fick tipset att använda rörbockningsvektyg för bromsledningar. Ska mäta diameter på kopparrören.
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

Det gick att plocka isär och böja fram kyldelen lite försiktigt.
Yxade till en mindre kylbox med innermått på 50x50x50 cm i 50mm cellplast = 500 liter.
Tyvärr lyckades den inte sänka temperaturen i boxen (som inte var tät på långa vägar) till mer än ca 13 grader sen avbröt jag då kompressor blev väldigt varm.
Min kondensor är uppdelad på två st mindre flänsar som står en bit ifrån varandra med mellanväggar så det bildar en box utan lock. Där i satt en fläkt för att ventilera dessa.
Misstänker att den konstruktionen blir för varm nu när jag rivit fläkten. Några datorfläktar eller en mindre kylarfläkt från en bil gör nog susen för att flytta den varma luften.

Funderar på att testa den som glykolkylare.
Har en 24 liters kylbox som jag ska testa med vatten om det kan funka.
Blir ju dyrare och krångligare med pumpar och kopparrör men ändamålen helgar medlen.
Skriv svar