Genomföringar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Genomföringar

Inlägg av Snow »

Med risk för att idiotförklara mig själv så måste jag ändå ställa denna fråga :?

Fick denna genomföring med till insticksrör för termometer, men samma typ följer oxå med Lautherhelix från Humle.
Jag mailade lite med supporten när jag höll på krångla med Läderhäxan, men gav upp jag lyckades inte förklara vad problemet är, får se om jag lyckas bättre nu.

Genomföringen består av en gänga såklart, sedan en mutter som ska sitta på insidan, sedan en oring som ska sitta mot
väggen på kärlet, sedan en oring till andra sidan och sen en stort bricka och sedan den lilla flänsen på gängan.

Hur i hela helvete ska denna kunna bli tät om jag inte tätat gängan på insidan av kärlet med gäng tejp, det undrar jag.
Nån som är smartare än jag eller har haft samma problem? Fick lösa även denna tätning med egna delar, rät surt med tanke på priserna
på grejerna...
Genomföring
Genomföring
IMG_20160827_160644.jpg (78.8 KiB) Visad 5650 gånger
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Genomföringar

Inlägg av tomasharrysson »

Inga problem, oringen kommer täta mot mantel, blicka och gänga. Har flera sådan på mitt bryggverk, funkar hur bra som helst.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

OK, får testa då, på läderhäxan kröp det vätska i gängorna under oringarna ut mellan bricka och fläns.
På den löste jag det med en tightare o-ring mellan vägg och fläns tog bort brickan, därför jag e skeptisk till att
denna skulle funka. Det funkar inte på denna dock ehuru flänsen är för liten, så oringen kalvar över.

Men funkar det på dina så ere lugnt ju, fast jag fårstår inte hur det går till om det inte är så att bricka och flänst tätar metall mot metall?
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av tomasharrysson »

Konstruktionen kan nog se lite olika ut me, mina har ett spår fräst i muttern så oringen stannar kvar. Blichmann har på sina termometrar en bricka runt oringen så den tätar mot gänga,bricka, mutter och mantel. De är nog de absolut bästa.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Dom där genomföringarna funkar riktigt bra. Har flera olika modeller.
Det viktigaste för att få det tätt är att inte dra åt för hårt.
Det brukar räcka att dra i dykröret så hårt du kan och samtidigt dra åt muttern för hand så hårt du kan. Om du drar åt med en polygrip eller nyckel brukar o-ringen tryckas ut på sidan och läcka.
Skriv svar