Hej! Jag har två glasburkar med sparad jäst i kylen. Den ena med saisonjäst WLP565+566 som har använts tre gånger och den andra med WLP510 Bastogne, som jag har använt en gång tidigare. Båda burkarna har stått ganska länge nu, saisonjästen sedan sent i höstas och Bastognen sedan februari. Finns det tillräckligt med jästceller kvar för att få igång jästen i burkarna genom att göra förkultur på dem, eller har allt dött vid det här laget och det enda som återstår är att dumpa dem?
Vidare har jag oanvänd jäst på rör och i pure-pitchförpackning från WLP som börjar närma sig utgångsdatum. Rören innehåller German Bock 833 och påsarna Saison 565 (om det nu har någon betydelse vilken jäst det är). Är det något speciellt jag ska tänka på när jag ska göra förkulturen, med tanke på åldern på jästen. Jag kan göra 4-4,5 liter förkultur, men jag borde väl göra mer, i alla fall när det gäller lagerjästen? Jag brukar brygga 40 eller 50 dryga liter. Kan jag göra en full sats med förkultur, låta den sedimentera i kylen något dygn, och sedan hälla av "ölet" och börja om med ny vört? Eller är det bättre att hälla över på plasthink och göra ett tredje, möjligen ett fjärde steg i förkulturen?
Lite rörigt kanske, men jag hoppas någon har erfarenheten och kan hjälpa mig här. Tack! //Erik
Förkultur med gammal jäst
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Förkultur med gammal jäst
Jag skall försöka svara på ditt inlägg, delar upp det lite bara.
2. Kolla yeastcalculator.com där får du en rätt bra fingervisning om hur mycket jäst du skall göra. Jag kan nästan på rak arm säga att en kultur på 5l är för lite för 50l lager. Alternativt gör du en kultur på 5l som du sparar i en burk och odlar upp en kultur till som är i lika stor. När jag jäser 80-100l lager brukar jag göra en 20l batch först sedan tappa den stora batchen på kakan från den lilla, funkar perfekt.
1. Det skall inte vara några problem. Gör en lite mindre kultur till att börja med, typ 1l. Låt den jäsa ut och gör sedan en större på 4-5l.Brewson skrev:1. Hej! Jag har två glasburkar med sparad jäst i kylen. Den ena med saisonjäst WLP565+566 som har använts tre gånger och den andra med WLP510 Bastogne, som jag har använt en gång tidigare. Båda burkarna har stått ganska länge nu, saisonjästen sedan sent i höstas och Bastognen sedan februari. Finns det tillräckligt med jästceller kvar för att få igång jästen i burkarna genom att göra förkultur på dem, eller har allt dött vid det här laget och det enda som återstår är att dumpa dem?
2. Vidare har jag oanvänd jäst på rör och i pure-pitchförpackning från WLP som börjar närma sig utgångsdatum. Rören innehåller German Bock 833 och påsarna Saison 565 (om det nu har någon betydelse vilken jäst det är). Är det något speciellt jag ska tänka på när jag ska göra förkulturen, med tanke på åldern på jästen. Jag kan göra 4-4,5 liter förkultur, men jag borde väl göra mer, i alla fall när det gäller lagerjästen? Jag brukar brygga 40 eller 50 dryga liter. Kan jag göra en full sats med förkultur, låta den sedimentera i kylen något dygn, och sedan hälla av "ölet" och börja om med ny vört? Eller är det bättre att hälla över på plasthink och göra ett tredje, möjligen ett fjärde steg i förkulturen?
Lite rörigt kanske, men jag hoppas någon har erfarenheten och kan hjälpa mig här. Tack! //Erik
2. Kolla yeastcalculator.com där får du en rätt bra fingervisning om hur mycket jäst du skall göra. Jag kan nästan på rak arm säga att en kultur på 5l är för lite för 50l lager. Alternativt gör du en kultur på 5l som du sparar i en burk och odlar upp en kultur till som är i lika stor. När jag jäser 80-100l lager brukar jag göra en 20l batch först sedan tappa den stora batchen på kakan från den lilla, funkar perfekt.
Niklas, du menar att det inte är några problem med en gammal jäst? Det skulle kännas jobbigt att försöka förbereda "fel" jäst inför bryggdagen, bara för att sent omsider kunna konstatera att den inte var pigg nog, men jag ska göra ett försök.
Tack för ditt svar och för tipsen!//Erik
Självklart kan det bli så att jästen inte överlever, men har den skördats rätt och förvarats på ett bra sätt i kylskåp så skall det inte vara några problem. Gör en liten förkultur på en halvliter och se om det tar sig, gör den det så stega upp den den till 2,5-3l och låt den jäsa ut.Brewson skrev:Niklas, du menar att det inte är några problem med en gammal jäst? Det skulle kännas jobbigt att försöka förbereda "fel" jäst inför bryggdagen, bara för att sent omsider kunna konstatera att den inte var pigg nog, men jag ska göra ett försök.
Jag gjorde en veteöl med ett rör WLP351 i våras som var tillverkad sommaren 2014, bäst före oktober 2014. Funkade hur bra som helst.