Förkultur

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Förkultur

Inlägg av TommyP »

Mycket frågor just nu :) .
Har dragit igång en förkultur. Den har i och för sig bara stått i några timmar men undrar i alla fall. Just nu är det bara en stilla vätska. Hur lång tid tar det innan man ser att
den dragit igång? Ser jag överhuvudtaget att den drar igång. (Tänkte att men ser ju det i jäskärlet) Jästen är en wyeast Ringwood ale, den hade tillverkningsdatum någon gång i maj så den borde väl vara ok? Tänkte brygga på söndag, är det möjligt. Många frågor som sagt.
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Förkultur

Inlägg av TommyP »

Och här kommer nästa fråga :roll: . När jag väl ska hälla i förkulturen låter jag jästen sedimenteras och bara hälla i jästkakan eller häller jag i alltihop. Tänkte att beersmith tyckte jag skulle behöva 2.5 liter förkultur så det blir ju lite mycket på 23 liter vört.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Om du söker på förkultur så finns det mängder med information. Jag antar att du inte har en magnetomrörare. Ställ fram din behållare med jäst och skaka den så ofta du kan. Det kommer att bildas en krausen som det gör när du brygger öl i vanliga fall.
När jästen jäst ut, brukar ta ca 2 dagar, ställ kallt och häll av så mycket fulöl du kan utan att hälla ut jästen som sedimenterat. Häll i lite av den kylda vörten och skaka loss all jäst från botten, häll i blandningen i din vört.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

niklas_n skrev:Om du söker på förkultur så finns det mängder med information. Jag antar att du inte har en magnetomrörare. Ställ fram din behållare med jäst och skaka den så ofta du kan. Det kommer att bildas en krausen som det gör när du brygger öl i vanliga fall.
När jästen jäst ut, brukar ta ca 2 dagar, ställ kallt och häll av så mycket fulöl du kan utan att hälla ut jästen som sedimenterat. Häll i lite av den kylda vörten och skaka loss all jäst från botten, häll i blandningen i din vört.
"Krausen"?

Amerikanskt trams.....

Tyskarna gjorde Lager långt innan Amerikanarna hade börjat att utrota Indianerna....

Kräusen!

Se:: https://de.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4usen
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Rotsac skrev: "Krausen"?

Amerikanskt trams.....

Tyskarna gjorde Lager långt innan Amerikanarna hade börjat att utrota Indianerna....

Kräusen!

Se:: https://de.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4usen
Har du inget bättre för dig än att tramsa runt? Det känns lite som det kvittar hur det stavas eller?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Finns ju den här tråden att diskutera bryggsvengelska i:

http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=12&t=12681

För övrigt stavas lager med liten begynnelsebokstav på svenska. Se mer här:

https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... saler.html
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

On topic så vet man ju inte när förkulturen drar igång, det är för mig det viktigaste skälet till att göra förkultur; man vet helt enkelt inte vilket skick jästen är, i synnerhet om den är gammal. Men två dygn räcker för det mesta, fast då häller jag i hela härligheten också.
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av TommyP »

Tackobock gott folk. Både för språklektion och tips on topic.
Trevlig helg nu ska jag avnjuta en egengjord lager som med hjälp av detta eminenta forum och tålamod (som ni säkert redan förstått inte är min bästa sida) blev riktigt bra.
Skriv svar