Hej!
Nu har min vört i jäshink stått och arbetet med jästen lallemand bry-97 i snart 2 dagar. Utrymmet har jag märkt blivit lite varmare än tidigare så jag ställde in en termometer. Märker nu att det är runt 25 grader där inne.
Ska jag flytta jäshinken till garaget som håller 18 garder på natten och 21-22 grader dagtid eller ska jag bara låta jäshinken stå kvar där den står (i 23-25 grader) för att hålla samma temperatur som den hittills stått i? Tänkte låta all cold crasha sista dagarna i kylen (så det blir sammanlagt 2 veckor).
Flytta jäshink eller låta stå?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Flytta jäshink eller låta stå?
Eftersom det står "Best when used at traditional ale temperatures after re-hydration in the recommended manner." på tillverkarens hemsida och "jästemperatur: 17 - 22 °C" på Humlegården borde den stått i garaget från början. Ut med den nu!
- vemsom
- Torrhumlare

Re: Flytta jäshink eller låta stå?
Temperaturväxlingarna är inte särskilt bra. Se till att isolera så bra det går för jämnare temperatur.
så vitt jag vet är det bättre med jämn hög temperatur än varierande.
så vitt jag vet är det bättre med jämn hög temperatur än varierande.