Jäsrör

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Jäsrör

Inlägg av reta »

Hur funkar jäsrör egentligen? Jag kokade nämligen korken i vatten och den krympte en aning, hade extremt svårt att få på locket och undrar nu om jag förstört/försämrat jäsrörets funktion pga detta (att det exempelvis sluter helt tätt nu, men inte borde det?)

Edit: en till fråga; efter hur lång tid bör man se aktivitet i jäsrör som sitter i jäshink?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Jäsrör

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Menar du det lilla röda locket?
Om det är de du menar så ska det bara stoppa större bjäfs (bananflugor och större djur) från att komma in i jäsröret och ska ju inte vara helt tät. Har den krympt av kokningen funkar det det med en lös hätta av alufolie istället.

Ja du, allt från 3-4 timmar till 1-2 dygn beroende på hur du lyckats med bryggningen och vilken, hur du behandlat den och hur mycket jäst du har hällt i.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av reta »

Japp! Det lilla röda locket (i mitt fall gula). Efter natten öppnade jag skåpet och såg aktivitet, däremot slutade det när jag tog av det (troligtvis) tätslutna locket/korken. Hoppas det där locket i 9-10 timmar inte påverkat ölet/jäsningen något? Har nu i alla fall bytt ut det mot en hätta i aluminiumfolie som du tipsade om, tack!
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det enda som möjligen har hänt är att du jäst din öl under tryck ett tag, bara positivt för jäsningen.

Lycka till.
Skriv svar