Hur funkar jäsrör egentligen? Jag kokade nämligen korken i vatten och den krympte en aning, hade extremt svårt att få på locket och undrar nu om jag förstört/försämrat jäsrörets funktion pga detta (att det exempelvis sluter helt tätt nu, men inte borde det?)
Edit: en till fråga; efter hur lång tid bör man se aktivitet i jäsrör som sitter i jäshink?
Jäsrör
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Jäsrör
Menar du det lilla röda locket?
Om det är de du menar så ska det bara stoppa större bjäfs (bananflugor och större djur) från att komma in i jäsröret och ska ju inte vara helt tät. Har den krympt av kokningen funkar det det med en lös hätta av alufolie istället.
Ja du, allt från 3-4 timmar till 1-2 dygn beroende på hur du lyckats med bryggningen och vilken, hur du behandlat den och hur mycket jäst du har hällt i.
Om det är de du menar så ska det bara stoppa större bjäfs (bananflugor och större djur) från att komma in i jäsröret och ska ju inte vara helt tät. Har den krympt av kokningen funkar det det med en lös hätta av alufolie istället.
Ja du, allt från 3-4 timmar till 1-2 dygn beroende på hur du lyckats med bryggningen och vilken, hur du behandlat den och hur mycket jäst du har hällt i.
Japp! Det lilla röda locket (i mitt fall gula). Efter natten öppnade jag skåpet och såg aktivitet, däremot slutade det när jag tog av det (troligtvis) tätslutna locket/korken. Hoppas det där locket i 9-10 timmar inte påverkat ölet/jäsningen något? Har nu i alla fall bytt ut det mot en hätta i aluminiumfolie som du tipsade om, tack!
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det enda som möjligen har hänt är att du jäst din öl under tryck ett tag, bara positivt för jäsningen.
Lycka till.
Lycka till.