Tjena! Undrar bara om nån av er som kokar förkulturer direkt i E-kolven har haft såna här grejer flytande i den under koket?
De bildas så fort skummet börjar höja sig lite. Funderar på bränd DME, men vet inte. Ser lite sunkigt ut att ha i förkulturen, men det har ju funkat förut så..
Har bara provat att koka dme en gång i glaskolv på vanlig platta och då brände jag vörten. Min såg betydligt värre ut än din men visst kan det komma av att du bränt den. Luktar den normalt och brukar den vara så mörk annars?
Mina har aldrig haft så där mörka partiklar, men det kanske är fotot som luras. När jag brände vörten däremot så var det mörka partiklar, mest sotflagor typ.
Drake skrev:Luktar den normalt och brukar den vara så mörk annars?
Efter förkulturen va utjäst så luktade den friskt från jästen, inga brända lukter direkt.. Har kokat den på gammal gjutjärnsspis som jag eldar i, så tempen kan nog va rätt hög. Har köpt en spisplatta på MediaMarkt nu istället, får se ifall den skapar samma sak.
Drake skrev:Mina har aldrig haft så där mörka partiklar, men det kanske är fotot som luras. När jag brände vörten däremot så var det mörka partiklar, mest sotflagor typ.
Precis, ser ut lite som sotflagor! Skulle nästan göra en förkultur och smaka på den - se ifall bitarna smakar bränt.
Bee skrev:Tycker det ser ut som proteinkoagulat. (är det ett ord....) alltså varmdruv/hot break
ekstedt skrev:Sådär brukar mina förkulturer alltid se ut. Fullt normalt skulle jag alltså vilja hävda.
Sker ett så tydligt hot break i en liten förkultur? Oavsett så jag är inte så orolig egentligen, det förstör nog inte ölen. Men det är ju onödigt om det t.ex. skulle vara bränd DME som inte hunnit lösa sig ordentligt innan man ställer den på så hög värme. Ska testa nästa gång på spisplatta!