Häftig jäsning !!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Djibril
Nybryggare
Nybryggare

Häftig jäsning !!

Inlägg av Djibril »

Hej alla härliga bryggarsvin därute! Har en fråga om jäsning här.

Har precis gjort en DIPA som blev 14 liter i Jäshink (30 liter)

Jäser med torrjäst BRY97. (Ca en och en halv påse)
Fg va 1080

Jäsningen kom igång väldigt fint, så pass fint att nu bubblar det torrt i jäsröret på en minut eller mindre.

Funderar på om det är nån idé att försöka konstruera nån hemmagjord blow off tube eller om det inte gör nått att jäsröret blir tomt. Är inte orolig för att ölen ska jäsa upp till kanten då det är gott om plats i hinken.

Idéer? Åsikter? Irrläror?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Häftig jäsning !!

Inlägg av Lindh »

Jäser det så kraftigt så kommer inga kryp in heller. Du kan fylla på med starsan om 1-2 dagar. Ibland kör jag utan vattenlås någon dag under kraftig jäsning.
järv
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av järv »

är du paranoid kan du leda en slang ner i ett glas vatten och använda det som vattenlås. Annars bör det inte vara några problem vid kraftig jäsning som lindh kommenterade
Djibril
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Djibril »

Hade nån idé om att använda slangen som jag vanligtvis använder till autosiphon och leda ner den i vatten. Tyvärr va diametern nån millimeter för stor för att den skulle passa i hålet till jäshinken (maltmagnus 30l).

Gick på Lindhs linje att inget borde krypa in under den häftiga jäsningen.

Jäsningen har lagt sig sedan nån dag tillbaka så nu är det bara att hoppas på det bästa :D
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Hade samma liknande fråga med exakt samma svar där jag upptäckte att jäsröret gått "tomt" ett par dagar.
Blev en av våra bästa Pale Ale´s någonsin och min oro för att ölet skulle bli kasst var överdriven i detta fall...
Överlag har jag nojjat för mycket och först efter 15-20 bryggningar började jag "lita" på processen kring alla steg.
Hoppas det ska smaka när det väl är på flaska/fat!
Skriv svar