Mitt nya bryggverk 2-kärls keggle RIMS

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Mitt nya bryggverk 2-kärls keggle RIMS

Inlägg av Bee »

Nyligen köpte jag två amerikanska rostfria fat på PGW mosebacke.
Dessa blev konverterade till ett nytt bryggverk med kapacitet för 50l.

En bild på faten efter att toppen skurits ur.
Bild

Till dessa inhandlades elpatron, falskbotten, kulventiler, weldless genomföringar, siktglas, mm från aliexpress och monterades.

Bild på bryggverket vid gårdagens provbryggning. 30l Pale Ale var tanken.
Bild

Bilder på insidan av kokkärlet.
Bild
Bild

Bilder på insidan av mäskkärlet.
Bild
Bild

Summering:
Jag är väldigt nöjd med det mesta men det är några saker jag skulle göra annorlunda, eller behöver förbättra.
Jag var lite ivrig och tänkte inte igenom allt helt... Volymen på fatet är mycket större än vad mina ögonmått vill att det ska vara.

Hålen för kulventilerna skulle suttit 1cm högre upp, då hade pickupen i mäskkärlet inte behövt vinklas för att inte ta i botten, nu har jag iofs 0l dead-space så det är ju bra. En högre placering hade också gjort det lättare att få det tätt. Nu tar muttern/brickan emot kanten på botten.

Dykrören/termometer skulle suttit bredvid kulventilerna istället för ovan. Dessa är bara under vätska vid 18l.

Kokelementet skulle kunna sitta lägre ner. Nu krävs 10l för att det ska vara täckt med vätska.

Siktglasen är inte monterade ännu då det levererades fel klämringskopplingar.

Jag hade lite problem med kapslingen till elpatronen, initialt köpte jag en IP66 klassad el-dosa men botten var för tjock och ojämn så det slöt inte tätt mot kokkärlet. Efter en del funderingar slutade det med att elpatronen kapslades med självvulkande gummitejp. Jorden sitter skruvad i botten.

Pickupen i kokkärlet lämnade från början 3l kvar men efter lite trixande nu bara 1.5l

Whirlpoolarmen är för kort, den borde monterats lite lägre eller få ett nytt längre rör monterat. Just nu är det bara skarvat med överblivna rördelar.

CIP bollen jag köpte för rengöring är alldeles för stor och fungerar endast som lakvattenspridare för tillfället.

För att inte bränna elpatronen vid RIMS bör återföringen av vört/lakvatten till mäskkärlet köras via Valentin arm eller från en port som tar vätska strax ovanför elpatronen.

Hur gick det då?
30l Pale Ale blev 24l pga ett mycket större bortkok än beräknat. 9l istället för 4l, samt mycket kottar i koket som tog en del vätska.
OG blev ändå 1.055 då utbytet endast var 65% istället för tidigare bryggverkets 80%.

Nästa gång ska jag nog pricka volymen och OG:t [emoji4]
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Mitt nya bryggverk 2-kärls keggle RIMS

Inlägg av PapaD »

Kudos Bee, snyggt bygge. Alltså inte blänk och bling-, utan funktionellt och användbart. Hatten av!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Mitt nya bryggverk 2-kärls keggle RIMS

Inlägg av Bee »

Tack.
Har provat polera den ena för att få lite blänk också, men det blev lite sådär. Kommer bild på det snart. Ska fulmontera lite mått på siktglaset bara.
Skriv svar