WLP1272 - jäst ut kraftigt och snabbt?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare

WLP1272 - jäst ut kraftigt och snabbt?

Inlägg av alekks »

Hallå,

Har för första gången testat WLP1272, Wyeast American Ale II. Körde en förkultur, då beräknat OG skulle vara lite kraftigare än vad jag fick det till (pga hjärnsläpp vid mäskning som gav mig extremt mycket torrbollar). Skulle kunnat klara mig med att hälla jästen rakt ned, men det skadar ju aldrig att köra en förkultur.

Jag har jäst med en yttemp på ca 19-20 grader och en omgivningstemp i ca 16-17 grader, jag tog första mätningen idag efter 7 dagars jäsning och det visade 1.003 Öschle, beräknat FG ska vara 1.013.
Är en svart-IPA med OG 1.053 (beräknat 1.065), och alltså ett beräknat FG på 1.013. Kollar man på lite recensioner av WLP1272 så verkar det vara ganska många som nämner att den jäser ut snabbt. Men kan detta verkligen stämma...?

Jag mäter med refraktometer och jag har använt flera olika konverteringsverktyg för att få fram FG för att jag inte tyckte att det såg rätt ut. Jag har fortfarande säkert 2 cm krausen. Den började bubbla redan efter någon timme och höll på ganska bra i typ 3-4 dagar, sedan stendog den över ca två timmar. På tre dagar har den inte bubblat, men vet att det betyder ju inte att jästen jobbat klart.

Min fråga är väl, egentligen är det rimligt? Iofs, det är ca 12 pinnar lägre OG och typ 10 pinnar lägre FG... har det en sådan tydlig relation?

Tack!
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: WLP1272 - jäst ut kraftigt och snabbt?

Inlägg av fredrik.stahl »

Mät FG med hydrometer. Du kan inte lita fullt ut på konverteringsformlerna, refraktometerns värde verkar påverkas av fler variabler. Ingen vet exakt vilka..,
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av alekks »

Det kan skifta från gång till annan alltså? Tidigare har jag bekräftat med hydrometer och allt har stämt, jag använde samma verktyg för konverteringen denna gång plus några andra. Men alla, trots olika formler, ger samma resultat +- en pinne
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Brukar skifta rätt mycket mellan olika öl tycker jag. Men samma recept borde ge lika resultat.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Vad säger smaklökarna, är ölen extremt torr? Misstänker infektion i så fall, 1272 brukar inte ha så hög utjäsning enligt min erfarenhet. Betydligt mer restextrakt än 1056 / US-05 etc.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Tror på mätfel, alernativt Saisonjästinfektion.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av alekks »

Pga att vätskan varit ganska grumlig så har också strecket i refraktometern varit lite blurry, gjorde en minikallkrasch på mätvätskan och testade igen, men blev ungefär 5,2 brix, d.v.s. mitt i det "blurrade" strecket vid tidigare mätningar.
Har även (innan "kallkrashen") bekräftat med hydrometer. Den visade på 1.005, så något verkar ju ha hänt, om det nu skulle vara en infektion - så verkar ölet inte tagit någon skada gällande smak (än så länge). Smakar som tänkt och inga direkta felsmaker som jag kan känna (även om jag inte på något vis har någon direkt kunskap om felsmaker).

Vi får se vad det blir :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Är du säker på att du bara inte ställt in okularet? Är siffrorna knivskarpa och strecket suddigt?
Skriv svar