mjölkkyl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

proxim68
Nybryggare
Nybryggare

mjölkkyl

Inlägg av proxim68 »

En fråga från mig som vet alldeles för lite om ölbryggning. Än så länge i alla fall.
En mjölkkyl på ca 1100 liter som håller ca 3 grader, kan det vara något att jäsa lageröl i?
Ja lite stort förstås, men ändå ;)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: mjölkkyl

Inlägg av Bee »

Kan den hålla 9°C? 3 °c är lite väl kallt.
proxim68
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av proxim68 »

Det vet jag inte. Det var 3 grader som gällde för mjölken. Svågern min som har den har aldrig haft anledning att ändra på något. Men i värsta fall så måste det väl gå att modda den lite för att ändra temperaturen. Kylen har inte varit i bruk på 9 år och nu har han ställt ut den. Lite synd tycker jag så jag måste ju spåna lite. Jag ska kika närmare på den nästa gång jag ska dit.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Temperaturen kan säkert styras med termostat, frågan är hur kylaggregatet funkar. Allra viktigast skulle jag säga att rengöringsmöjligheten är. Förberedd för CIP? Inga skrymslen som är svåra att rengöra? Slät och fin yta överallt invändigt?
Asmodeus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Asmodeus »

Mjölkkärl brukar inte vara så svåra att hålla sanitet på då de redan är anpassade för livsmedel och om inte den inbyggda termostaten går att ändra så är det ganska enkelt att styra kylning med en extern termostat. Hade jag haft en svåger som dumpat en sådan så hade jag hållit mig framme! (Men jag hade nog gjort ett mäskkärl av det i stället för jästank)

Mvh/ A
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Nu är det många år sedan jag tittade på en sådan, men de brukar väl ha omrörare? Känns som att temperaturen kommer bli ojämn utan omröraren, och en vill väl inte att ölen ska röras om under jäsning?
Ärlans hembryggeri
proxim68
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av proxim68 »

Visst har den omrörare. Aj då, ja kyler den ojämnt så faller de tankarna.
Skriv svar