Lagrings temperaturer
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Lagrings temperaturer
Håller på brygga sommarens pale ale's och ipa's
Vad är optimala lagrings temperaturer på dessa, för att behålla humle fräsheten.
Har en källare med två utrymmen. Senast jag kollade var det ca 16 grader och någon grad kallare i den kallare delen.
Men tempen kommer nog stiga allt eftersom sommaren närmar sig.
Finns även ett kylskåp där nere också.
Vad är den bästa tempen ? Ska jag dra in dem i kylskåpet och hålla dem så kalla som möjligt, eller vad är det bästa?
Vad är optimala lagrings temperaturer på dessa, för att behålla humle fräsheten.
Har en källare med två utrymmen. Senast jag kollade var det ca 16 grader och någon grad kallare i den kallare delen.
Men tempen kommer nog stiga allt eftersom sommaren närmar sig.
Finns även ett kylskåp där nere också.
Vad är den bästa tempen ? Ska jag dra in dem i kylskåpet och hålla dem så kalla som möjligt, eller vad är det bästa?
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Lagrings temperaturer
om du inte behöver kunna dricka av dem spontant så skulle jag säga 0 grader
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Viktigast är nog att inte få ölen oxiderad och att ha dom stående mörkt. Tempen har väl inte så stor betydelse, ja du ska ju inte ha dom i bagaget på bilen över sommaren men det går nog utmärkt att lagra i en källare.
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Ja, det kanske är oxidering som är värsta boven. Har haft ett par batcher som varit väldigt fina, men efter en månad eller två, har de blivit sunkiga och mkt mörkare i färgen.
Om man förvarar dem kring nollan skulle man sakta ner oxidering om det nu skulle ske på kommande batcher?
Om man förvarar dem kring nollan skulle man sakta ner oxidering om det nu skulle ske på kommande batcher?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det tror jag inte hjälper. Det som behövs är att få bort så mycket syre det bara går. Blåsa flaskorna med co2 innan fyllning, syreabsorberande kapsyler, bruna eller gröna flaskor och förvara flaskorna så mörkt det bara går.
Sen kan man ju alltid jäsa under tryck, mottrycksfylla från fatet till flaska som syret har evakuerats ifrån och avsluta med att trycka på syreabsorberande kapsyler
Sen kan man ju alltid jäsa under tryck, mottrycksfylla från fatet till flaska som syret har evakuerats ifrån och avsluta med att trycka på syreabsorberande kapsyler
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Syreabsorberande kapsyler beställda, har inga fat att fylla från. Så det är bara tappning till flaska som gäller.
Har en sodastream tub som jag ibland pytsar i jäskärlet med hjälp av en skruvmejsel.
Men det funkar inte till flaskorna, där vill jag ha en lösning. Men har inte en aning vad jag behöver för delar för att få det att funka.
Har sett att det finns trapets adapter, men det är bara en grej man gängar på tuben för att sedan sätta fast något annat? eller??????
Vad är det man behöver efter trapetz gängan?
Skulle vilja ha ett sånt där litet handtag som typ finns på cykelverkstäder eller liknande för att blåsa bort gammalt damm med.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000024253/
Har en sodastream tub som jag ibland pytsar i jäskärlet med hjälp av en skruvmejsel.
Men det funkar inte till flaskorna, där vill jag ha en lösning. Men har inte en aning vad jag behöver för delar för att få det att funka.
Har sett att det finns trapets adapter, men det är bara en grej man gängar på tuben för att sedan sätta fast något annat? eller??????
Vad är det man behöver efter trapetz gängan?
Skulle vilja ha ett sånt där litet handtag som typ finns på cykelverkstäder eller liknande för att blåsa bort gammalt damm med.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000024253/
Regulator, slang och snabbkopplingar
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

En mojäng som man blåser flaskor med kolsyra finns i nästan alla bryggares hem.
Det som behövs är en slang som passar på tappen som går ner i PET-flaskan på sodastreamapparaten. Ta sen och stoppa den slangen i din ölflaska och tryck lite på knappen på sodastreamapparaten som man brukar göra när man kolsyrar vatten och vips har du kolsyra i flaskan.
Det som behövs är en slang som passar på tappen som går ner i PET-flaskan på sodastreamapparaten. Ta sen och stoppa den slangen i din ölflaska och tryck lite på knappen på sodastreamapparaten som man brukar göra när man kolsyrar vatten och vips har du kolsyra i flaskan.
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Ja, det låter ju bra. Ska kolla om jag kan hitta någon billig sodatream maskin. i dags läget har jag bara tuben.
Hur brukar dom maskinerna fungera, är det så man kan pytsa i lite lagom mycket? annars känns det som man tömmer en tub på en batch. Hur mkt får det plats i en gasflaska?
Hur brukar dom maskinerna fungera, är det så man kan pytsa i lite lagom mycket? annars känns det som man tömmer en tub på en batch. Hur mkt får det plats i en gasflaska?
Även jag har endast en kolsyretub, avsedd för en "SodaStreammaskin", som en rest av ölbryggning under 1984.Pilsnerkokaren skrev:En mojäng som man blåser flaskor med kolsyra finns i nästan alla bryggares hem.
Jag har en egen fundering:
Om man vid flasktappning av cirka 54 st. 33 cl-flaskor pytsar i en mängd kolsyra i alla flaskor, ligger den då kvar i alla flaskor under den tid det tar att fylla flaskorna? Tappningen tar kanske 60-90 minuter.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Om man normalt kan kolsyra ca 50liter vatten på en sodastreamtub bör ju gasen räcka till betydligt fler tomflaskor. Vilket jämviktstryck kolsyrat vatten har vet jag inte men pytsar man bara i en skvätt gas i varje flaskan lär den stanna kvar tills det är dags att fylla, ja om du inte tvunget ska blåsa i flaskorna emellanåt 
-
pannkaksparty
- Torrhumlare

Idag skall jag åka och införskaffa mig en sodastream apparat!