Slut på pH-stabilizer :(
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Slut på pH-stabilizer :(
Hej!
Ska brygga supersaison imorgon. Men har ingen pH-stabilizer kvar. Finns det andra lösningar att sänka pH i mäskningen? (Tyvärr kan jag inte köpa ngn pH-sänkare i närheten där jag bor.)
Skulle det funka med syrarast? I så fall hur lång tid bör det vara? Kommer att köra med pilsnermalt och carapils. Vattnet här är medelmjukt och har 8,5 pH.
Tacksam för snabba svar // Jens
Ska brygga supersaison imorgon. Men har ingen pH-stabilizer kvar. Finns det andra lösningar att sänka pH i mäskningen? (Tyvärr kan jag inte köpa ngn pH-sänkare i närheten där jag bor.)
Skulle det funka med syrarast? I så fall hur lång tid bör det vara? Kommer att köra med pilsnermalt och carapils. Vattnet här är medelmjukt och har 8,5 pH.
Re: Slut på pH-stabilizer :(
Kör på bara utan syrarast, det kommer säkert bli jättebra. Lite mer info om vattnet vore bra dock, framförallt kalcium- och karbonatnivåer. Vattnets pH är ganska ointressant.jenhen67 skrev:Hej!
- Weinkeller
- Maltrostare

Mäska tjockare, tillsätt kalciumklorid och kalciumsulfat om du har något.
Kör på bara utan syrarast, det kommer säkert bli jättebra. Lite mer info om vattnet vore bra dock, framförallt kalcium- och karbonatnivåer. Vattnets pH är ganska ointressant.[/quote]
Tack för responsen! Bara att tuta och köra - toppen!
Men varför pratas det om att sänka till ca 5.2 pH under mäskningen? Är det meningslöst att använda pH-stabilizer? Ska man istället köpa tillsatser såsom kalcium och andra grejer?
Har luskat fram vattenkvalitet vid Lovö:
Ca: 34 mg/l
Mg: 4,2 mg/l
Na: 11 mg/l
SO4: 41 mg/l
Cl: 14 mg/l
HCO3: 70 mg/l
pH: 8,5
Tyvärr har jag ingen möjligheter att kunna köpa tillsatser imorgon. Lönlöst att brygga då?
Tack för responsen! Bara att tuta och köra - toppen!
Men varför pratas det om att sänka till ca 5.2 pH under mäskningen? Är det meningslöst att använda pH-stabilizer? Ska man istället köpa tillsatser såsom kalcium och andra grejer?
Tyvärr har jag ingen möjligheter att kunna köpa tillsatser imorgon. Lönlöst att brygga då?
Det som är viktigt är att ha ett mäsk-pH som inte är helt åt skogen. Ditt vatten är typiskt svensk vatten och funkar utmärkt att brygga med som det är. En del hembryggare kör utan vattenbehandling ö.h.t. och vinner SM-medaljer, och bland de som vattenbehandlar tror jag ganska få använder just pH-stabilisator.
Med det sagt så kan vattenbehandling eventuellt lyfta ölet ett extra snäpp och bli pricken över i:t, men oövertänkt kan det även ge ett (subjektivt) sämre öl. Vill du vattenbehandla seriöst bör du läsa på. Här är mitt bidrag till frågan: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -hart.html, kan vara en början.
Med det sagt så kan vattenbehandling eventuellt lyfta ölet ett extra snäpp och bli pricken över i:t, men oövertänkt kan det även ge ett (subjektivt) sämre öl. Vill du vattenbehandla seriöst bör du läsa på. Här är mitt bidrag till frågan: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -hart.html, kan vara en början.
Det beror väl lite på vilken metod man kör också. Jag som biabar har väldigt svårt att hamna rätt när jag gör ljusa öl utan att vattenbehandla. Det beror ju på att mäsken är väldigt tunn såklart och rådet att mäska tjockare är nog klokt, men då får du späda sedan. Mitt vatten är från reningsverket i Norsborg men våra vattenvärden är väldigt lika. Utan tillsatser hamnar jag nära eller över 6 i Ph för ljusa öl och då är risken stor att man utvinner tanniner. Kanske speciellt viktigt att tänka på för oss som kör med en Corona och mal väldigt fint. Brygger jag något mörkare öl så behövs ingen tillsats alls för att hamna på ett ok Ph.
Om du inte orkar gå hela vägen med att räkna ut tillsatser av salter så kan jag rekommendera mjölksyra. Den här nomographen är också bra att utgå ifrån, jag har alltid hamnat spot on när jag utgått ifrån den. http://nomograph.babbrewers.com
Fördelen med att tillsätta salter istället för mjölksyra är ju att du kan styra karaktären på ölen till viss del.
Om du inte orkar gå hela vägen med att räkna ut tillsatser av salter så kan jag rekommendera mjölksyra. Den här nomographen är också bra att utgå ifrån, jag har alltid hamnat spot on när jag utgått ifrån den. http://nomograph.babbrewers.com
Fördelen med att tillsätta salter istället för mjölksyra är ju att du kan styra karaktären på ölen till viss del.
- Weinkeller
- Maltrostare

+1Drake skrev:Det beror väl lite på vilken metod man kör också. Jag som biabar har väldigt svårt att hamna rätt när jag gör ljusa öl utan att vattenbehandla. Det beror ju på att mäsken är väldigt tunn såklart och rådet att mäska tjockare är nog klokt, men då får du späda sedan. Mitt vatten är från reningsverket i Norsborg men våra vattenvärden är väldigt lika. Utan tillsatser hamnar jag nära eller över 6 i Ph för ljusa öl och då är risken stor att man utvinner tanniner. Kanske speciellt viktigt att tänka på för oss som kör med en Corona och mal väldigt fint. Brygger jag något mörkare öl så behövs ingen tillsats alls för att hamna på ett ok Ph.
Med tillägg att för mycket mjölksyra också påverkar karaktären på ölen.
Absolut! Men man ska upp i rätt rejäla nivåer då. Långt över vad jag har behövt använda.
Braukaiser har forskat lite i detta: http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... experiment
Braukaiser har forskat lite i detta: http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... experiment
Stockholmsvatten...jenhen67 skrev: Tack för responsen! Bara att tuta och köra - toppen!
Du behöver inte göra någonting. Eventuellt tillsätta något för att höja kalciumet.
Beroende på maltnota hamnar pH lite i överkant men inget som är ett problem.
Schablonmässigt skulle du kunna ha 1ml mjölksyra per 10l vatten.
Inte problem kanske, men hamnar man fel med ph (vilket man gör med så ljus malt och biab) så blir det definitivt inte lika bra öl! Sämre effektivitet blir det också.
Hur mycket sämre blir ölet? Inte mycket.Drake skrev:Inte problem kanske, men hamnar man fel med ph (vilket man gör med så ljus malt och biab) så blir det definitivt inte lika bra öl! Sämre effektivitet blir det också.
Har han en så tränad palette att han kommer känna skillnaden? Kanske.
Hur mycket sämre effektivitet blir det? Inte mycket.
Jag själv ligger 80-85% effektivitet konstant, oavsett pH justering. (Ibland är jag lat och skippar det.)
För övrigt vet jag flera öl på Stockholmsvatten som inte vattenbehandlats och vunnit medalj på SM. Visst alla har inte varit tokljusa pilsner, men ändå.
Oj, det blev mycket raljerande. Poängen är iallafall att det där känns mer som hårklyverier. Vilket jag inte tror att någon som oroar sig för att brygga utan "pH stabilizer" behöver höra. Var lite uppmuntrande, allt det där lär man sig senare.
Hur det är med BIAB kan jag inte svara på, men jag (och andra med mig) har massvis med helmaltsbryggningar i bagaget för liknande vatten och 100 % ljus basmalt och utan vattenjustering. Det kan bli hur bra som helst och det hänger främst på andra saker. Vattenbehandling är finlir i stora delar av Sverige med mjukt vatten, det kan bli lite bättre men det kan också bli sämre. Jag har smakat flera överbehandlade, mineraliska och sulfatiga öl på sistone, även ett av mina egna.
Så jag hoppas att TS tutade och körde igår.
Så jag hoppas att TS tutade och körde igår.
Var lite uppmuntrande???
Jag märker en markant skillnad, och då har jag ändå inte någon speciellt tränad palett. Sorry, men hellre än att ge ett dåligt råd så säger jag bara hur det funkar för mig. Om man mäskar tunnare så kanske det går bättre men jag minns i början när jag gjorde några öl som hamnade högt i ph, dom blev fan inte bra. Inte så att jag exakt kan säga att det fanns en skalsträvhet men dom blev "muggiga" om någon förstår. Kvalmiga är kanske ett bättre ord, en del har sagt att dom har den där typiska "hembryggda" smaken vad det nu är??
Men det ska också erkännas att jag gjort några andra ljusa öl utan vattenbehandling som blivit riktigt bra men vet inte vad ph hamnade på då. Vattenbehandling är något för finlirarna, det erkännes. Men att hamna fel på ph-skalan blir skit rent ut sagt!
Jag märker en markant skillnad, och då har jag ändå inte någon speciellt tränad palett. Sorry, men hellre än att ge ett dåligt råd så säger jag bara hur det funkar för mig. Om man mäskar tunnare så kanske det går bättre men jag minns i början när jag gjorde några öl som hamnade högt i ph, dom blev fan inte bra. Inte så att jag exakt kan säga att det fanns en skalsträvhet men dom blev "muggiga" om någon förstår. Kvalmiga är kanske ett bättre ord, en del har sagt att dom har den där typiska "hembryggda" smaken vad det nu är??
Men det ska också erkännas att jag gjort några andra ljusa öl utan vattenbehandling som blivit riktigt bra men vet inte vad ph hamnade på då. Vattenbehandling är något för finlirarna, det erkännes. Men att hamna fel på ph-skalan blir skit rent ut sagt!
<språkfascism>
Snälla, använd inte "palett[e]", det är ju inte ens dålig svengelska. Smaksinne är ordet ni letar efter, och engelskans "palate" (gom) som ni förmodligen försöker försvengelska översätts inte till palett. Palett eller palette som det heter på engelska är något helt annat.
</språkfascism>
Snälla, använd inte "palett[e]", det är ju inte ens dålig svengelska. Smaksinne är ordet ni letar efter, och engelskans "palate" (gom) som ni förmodligen försöker försvengelska översätts inte till palett. Palett eller palette som det heter på engelska är något helt annat.
</språkfascism>
Nja, nu är du väl lite fel ute?
http://www.synonymer.se/?query=palett
Palett kan ha många betydelser och jag tycker nog att det går att använda ordet palett för att beskriva ett bräde av smaker. Åtminstone tror jag att de flesta förstår vad som menas.
http://www.synonymer.se/?query=palett
Palett kan ha många betydelser och jag tycker nog att det går att använda ordet palett för att beskriva ett bräde av smaker. Åtminstone tror jag att de flesta förstår vad som menas.