Jag har stora problem med felsmak på mina öl och tänkte höra om någon har några idéer. Har testat göra både färdiga satser och extraktbryggning men vid senaste bryggningarna har alla öl fått en smak som jag bäst kan beskriva som unken med en äppel-aktig ton och tycker även man känner lite fimp. Kan även tycka att man blir väldigt rapig av ölet trots att kolsyran i de flesta öl verkar normal. Iaf om man kollar på skumkronans storlek. Däremot har enstaka öl varit överkolsyrad så flaskan skummade över direkt vid öppning.
Kan tilläggas att första gångerna jag provade ölen (efter cirka 2 veckor på flaska) så fanns inte äppelsmaken. Däremot en väldigt frän obehaglig eftersmak. Med tiden har äppelsmaken växt fram.
Ett exempel när detta uppstått är när jag gjorde en vanlig Coopers American Amber Ale. Här följer info om den bryggningen.
Ingredienser:
American Amber Ale - Refillpaket Special
1 x TC Traditional Draught (1,7kg)
1 x TC Malt Extrakt Amber
1 x Safale US-05
1 x Cascade
1 x Carbonation Drops
Bryggdatum: 2015-12-22
Tappningsdatum: 2016-01-02
Jäsvolym: 21 liter
Jästemp: ca 19 grader
OG: 1046
FG: 1010
Alkoholprocent: (OG-FG)*131.25+0.3% för sockerjäsning=5.0%
Kommentarer: Kokade allt vatten innan användning och rengjorde utrustning genom att först diska, sen skölja av och sen ligga i starsanlösning för att sedan självtorka. Fyllde sen upp jäshinken när vattnet blivit ljummet. Rörde ner jästextrakt enligt receptet och fyllde upp med kallt vatten till 21 liter. Mätte OG till 1046. Ruskade sen om rejält för syressätta och tillsätte därefter torrjästen Safale US05 genom att strö över. Ställde jäshinken i en mörk vrå på ungefär 19 grader. Tillsatte humlen på dag 3. Efter 11 dagar tappades det upp på flaskor med hävert direkt från jäshinken. Flaskor och hävert hade rengjorts med först diskmedel och sen starsan. Efter tappning så tillsattes en coopers carbonation drop i varje flaska och kapsyler sattes på med en kapsyleringsmaskin (även kapsyler rengjorda). Flaskorna vändes upp och ner 3 ggr för att lösa upp sockret lite. Därefter ställdes de på sekundärjäsning i en jordkällare där temperaturen ligger runt 16 grader. Har efter detta provat ta en öl regelbundet och möjligen att smaken blivit något bättre eftersom men man känner definitivt felsmaken jag nämnde tidigare.
Vore väldigt uppskattat med synpunkter så att man kan komma tillrätta med detta problem
Mvh Lars