Koppla vörtkylare till kökskranen... hjälp!
Postat: måndag 2016-03-28 16:06
Goddagens,
jag blir galen... ska köpa delar så att jag kan koppla min (ännu inte tillverkade) kylspiral till kökskranen, men jag fattar inte vilken gänga som jag ska ha.
Tog med mig "silen" som sitter i kranen till Clas Ohlson för att se om jag hittade något passande. Jag hade innan spanat in den här: http://www.clasohlson.com/se/Slangkoppl ... r311293000 (31-1292) men väl på plats såg jag att den var för stor.
Efter lite huvudbry, jämförande och letande köpte jag denna:
http://www.clasohlson.com/se/Rördelar/Pr309493000 (30-9493), R15xR10 (1/2"x3/8") då det såg ut som om den lilla gängan kunde passa. Vilken den inte gjorde. Den lilla var för liten och den stora för stor. Min blandare har alltså gängdiameter någonstans mitt emellan R10 och R15.
I butiken kollade jag den här sida för att få hjälp: http://www.koppla.nu/index.php?pageId=9 men där finns ju ingen standard mellan R10 och R15?
Hur göra? Vill ogärna blanda in en rörmokare pga priset. Kranen i badrummet är av äldre modell med utvändig gänga, jag har inte kollat om den är standard men vill helst hålla mig i köket då jag inte vill bära kokhet vört genom lägenheten.
jag blir galen... ska köpa delar så att jag kan koppla min (ännu inte tillverkade) kylspiral till kökskranen, men jag fattar inte vilken gänga som jag ska ha.
Tog med mig "silen" som sitter i kranen till Clas Ohlson för att se om jag hittade något passande. Jag hade innan spanat in den här: http://www.clasohlson.com/se/Slangkoppl ... r311293000 (31-1292) men väl på plats såg jag att den var för stor.
Efter lite huvudbry, jämförande och letande köpte jag denna:
http://www.clasohlson.com/se/Rördelar/Pr309493000 (30-9493), R15xR10 (1/2"x3/8") då det såg ut som om den lilla gängan kunde passa. Vilken den inte gjorde. Den lilla var för liten och den stora för stor. Min blandare har alltså gängdiameter någonstans mitt emellan R10 och R15.
I butiken kollade jag den här sida för att få hjälp: http://www.koppla.nu/index.php?pageId=9 men där finns ju ingen standard mellan R10 och R15?
Hur göra? Vill ogärna blanda in en rörmokare pga priset. Kranen i badrummet är av äldre modell med utvändig gänga, jag har inte kollat om den är standard men vill helst hålla mig i köket då jag inte vill bära kokhet vört genom lägenheten.