Bygga egen bar.

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mrmowbow
Nybryggare
Nybryggare

Bygga egen bar.

Inlägg av Mrmowbow »

Hallå där!
Jag och minna två kompisar hade tänkt och bygga en egen bar i vårat hus, och då så är det ju självklart att vi skall ha några öltappar (runt 3-4). Jag är helt nybörjare på detta men jag har tittat runt lite på vad som finns och läst lite grundläggande om hur det fungerar, så jag tänkte ställa lite frågor som ni lite mer erfarna kanske kan svara på.
Eftersom vi är unga och fattiga så vill vi få till det här så billigt som möjligt, och det första jag såg vara att ett kylsystem ej var helt gratis så att säga, så min idé var att använda en gammal kylbox och modifiera den så att ölkannorna kan stå i den, och slangarna till öltornen går ut ur ett tätat hål och fram till baren Med isolering runt slangarna för att hålla kylan. Detta är grund idén, nu till lite frågor.

1. Tror ni att min idé skulle fungera. (Vad ska jag tänka på?)
2. Eftersom kylboxen kommer stå i ett annat rum så kommer ju slangen emellan tornet och tunnan vara ganska lång, och jag vet att om man har för kort slang så kan ölen bli väldigt skummig, finns den nackdelar med att ha för lång slang?
3.Tror ni att ölen kommer bli varm i en lång slang eller håller den kylan?
4. Går det att använda pvc slang ifrån typ biltema eller kan de slangarna ge av sig smak.
5.Vad ska man tänka på när man har öltappar generellt?
6. Vart skaffar man delar billigast?
7. Finns det någon skillnad på en omgjord brandsläckare för ~700kr, jämfört med en kolsyretank ifrån öltappen.se för 3200kr?

Är mycket tacksam för alla svar! Mvh Marcus
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Bygga egen bar.

Inlägg av Drake »

1. Tror ni att min idé skulle fungera. (Vad ska jag tänka på?) Jo, men det kommer att funka ännu bättre om du sätter den i samma rum som baren. Vet inte hur högt termostaten på en kylbox går men det går att lösa genom att byta ut den mot en STC.